Any Cardenal Vidal i Barraquer

El 2018 se celebra l'Any Cardenal Vidal i Barraquer i des de la Diputació de Tarragona impulsem el coneixement de la seva figura en el 150è aniversari del seu naixement. Hem col·laborat amb l'Ajuntament de Cambrils en els diferents actes programats per aquesta celebració. L'actuació de l'Escolania de Montserrat, el dia 3 d'octubre, és l'acte més destacat dels previstos.

Any Cardenal Vidal i Barraquer

Documental 'Hereus d’un cardenal proscrit'

La Diputació de Tarragona estrena el documental, que parteix del cardenal Vidal i Barraquer, proscrit pel general Franco, per endinsar-se en el paper dels cristians –preveres i laics- que van contribuir a recuperar la cultura catalana durant la dictadura.

Dirigit per la periodista Llúcia Oliva i realitzat per Germen Coll, amb el finançament de la Diputació i la col·laboració de l'Arxiu Històric Diocesà, 'Hereus d'un cardenal proscrit', recull el testimoni de persones que després de la Guerra Civil van obrir camins de llibertat a pobles i ciutats, i que animats pel Concili Vaticà II van nodrir la lluita pels drets humans i sindicals als barris de Tarragona i Reus. També s'hi recull la campanya 'Volem bisbes catalans' a Tarragona, i l'arribada de l'arquebisbe Josep Pont i Gol, que va catalanitzar la diòcesi, va abandonar el nacionalcatolicisme i va recuperar la memòria de Vidal i Barraquer. "Pont i Gol ens va fer descobrir el missatge de Vidal i Barraquer", assegura el capellà i teòleg Mn. Josep Gil durant el documental. Gil és un dels impulsors d'aquesta producció audiovisual, juntament amb el jesuïta Francesc Xammar i Mn. Miquel Barbarà, secretari general i canceller de l'arquebisbe Pont i Gol. 'Hereus d'un cardenal proscrit' acaba amb el retorn de les despulles de l'arquebisbe-cardenal Vidal i Barraquer, tres anys després de la mort de Franco.

Hereus d'un Cardenal Proscrit

El documental s'ha rodat a Tarragona, Reus, la Selva del Camp i Conesa, i també als municipis lleidatans de Maldà, l'Espluga Calba, la Pobla de Cérvoles i Cervià. La seva directora, Llúcia Oliva, és periodista i documentalista. Va ser reportera del programa de TVE 'En Portada'. Ha estat corresponsal de TV3 als Estats Units i de TVE a la Unió Soviètica i a Rússia. El 2016 va presentar el documental 'Santuaris de l'antifranquisme', sobre els religiosos que es van oposar a la dictadura. Quant a Germen Coll, és el responsable de la productora Gen-Lock Vídeo, nascuda el 1968 i actualment dedicada a serveis audiovisuals per a televisions, empreses i particulars.

El documental, que s'ha inclòs dins dels actes de l'Any Vidal i Barraquer, es va poder veure el 7 de juny, a les 19.30h, a l'Auditori Diputació (C. Pere Martell, 2, Tarragona).

Programa d'actes de l'Any Cardenal Vidal i Barraquer

ACTEDIA I HORALLOC
Presentació del llibre Vidal i Barraquer, cardenal de la pau, a càrrec de Mn. Armand Puig Tàrrech

15 de maig de 2018