Església Parroquial de Sant Bartomeu

Comarca: Baix Penedès

Municipi: Albinyana

Adreça: Plaça de l'Església

L'església de Sant Bartomeu va ser bastida en el segle XVIII, en el marc de les obres d'ampliació de la primitiva església medieval, l'antiga capella del castell d'Albinyana.

Tipus monument: Edifici religiós. Església.

Estil: Romànic. Neoclàssic.

Datació: Segles XII-XVIII i XIX

Localització: Nucli històric

L'església original d'estil romànic era una construcció de nau única. Quan en el segle XVIII es construeix el nou temple, de l'antiga església només en va quedar l'absis  i els arcs laterals de mig punt. La nova construcció té una façana dividida en dos cossos horitzontals mitjançant dues motllures, i decorada amb dues pilastres estriades i adossades a banda i banda. La porta té damunt la llinda una motllura en forma de semicercle. Està rematada per dos pinacles i un cos en forma de triangle al mig. L'interior té tres naus; la central presenta volta d'aresta i es separada de les laterals per arcs semicirculars. Als peus de l'església hi ha el cor suportat per un arc escarser. El campanar és una torre quadrada, amb els angles aixamfranats i coronat amb un penell que és un àngel petitó.

L'església de Sant Bartomeu és documentada el 1120 en la confirmació de les possessions del monestir de Sant Cugat del Vallès del papa Calix II. D'aquesta església d'estil romànic i d'una sola nau tan sols en resta la part de l' absis i els arcs laterals de mig punt. Al s. XVIII s'amplià l'església i es construïren les naus laterals, la dreta en el 1769 i l'esquerra al 1723,  segons les inscripcions que presenten cadascuna. El campanar i la façana daten del segle XIX, segons una inscripció que hi havia en el campanar. Durant la Guerra Civil es cremaren les imatges i els bancs a l'interior de l'església i el campanar, ara restaurat, feia de xemeneia.

Disposició: Pla d'Ordenació Urbanística Municipal

Data disposició: 05/11/2003

Publicació: DOGC 28/01/2004

Titularitat: privada

Ús i funció actual: Culte. Església.

Adreça: Plaça de l'Església

Telèfon: 977 687 818 Ajuntament