Casa del Marqués de "Las Atalayas"

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Cases singulars

Comarca: Montsià

Municipi: Alcanar

Adreça: Plaça Major amb carrer Sebastià Anglès

Edifici probablement construït a finals del segle XIX pel Marqués de las Atalayas, el primer home en sustentar aquest títol. Recentment ha estat transformat en una oficina d'una l'entitat bancària. Presenta una planta rectangular, planta baixa i dos pisos

Tipus monument: Civil. Habitatge.

Estil: Eclecticisme

Datació: Final del segle XIX

Localització: Es troba al centre del municipi.

Casa cantonera entre la Plaça Major i el carrer de l'Alcalde Santmartí. Presenta una planta rectangular dividida en planta baixa i dos pisos. A la planta baixa de la façana principal hi ha la porta d'arc de mig punt de pedra vista i porta/finestra a cada banda; a la planta noble s'obren tres balcons d'arc escarser i barana d'obra; i el segon pis disposa de tres finestres petites, també amb arc escarser. L'edifici està coronat per una balustrada d'obra, com les dels balcons, al centre de la qual es situa un gran escut del Marquès. Diverses motllures emmarquen les obertures, i sengles cornises separen exteriorment els pisos. La façana orientada cap al carrer de l'Alcalde Santmartí, té dues finestres al primer pis i dues més al segon. Per la banda oposada hi ha un jardí amb una tanca que dóna al carrer de Sebastià Anglès, on s'obre una porta adovellada.

L'estructura que presenta l'edifici, la seva decoració exterior i la data de les llindes de cases properes, ha portat a datar aquest edifici cap a finals del segle XIX. El primer home que va ostentar el títol de Marqués de las Atalayuela va ser Ildefonso de Ayguavives de León, que va néixer el 1853 i era fill de Joan Ayguavives Vasallo i d'Isabel de León e Ibarrola -Marquesa de las Atalayuelas. Fou el primogènit de la cinquena generació dels Ayguavives d'Alcanar, ja que aquesta família residí a Vinaròs. Recentment, aquest edifici ha estat transformat en una oficina de la Caixa d'Estalvis de Catalunya. Originàriament, la casa constava de  dos patis independents  dels quals tant sols es conserva el del carrer Sebastià Anglès. L'altre ocupava un solar del Carrer Sebastià Junyent i avui dia hi té un bar instal·lat.

Titularitat: privada

Ús i funció actual: Comercial. Entitat bancària.

Adreça: Plaça Major amb carrer Sebastià Anglès

Telèfon: 977 73 20 13 / 977 73 20 26