Cisterna del Vall d'Alcanar

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Arquitectura industrial, Altres monuments d'arquitectura industrial

Comarca: Montsià

Municipi: Alcanar

Adreça: Carrer de la Generalitat, 10. 43530

Construcció que probablement ja estava edificada el segle XVII. Es situava a la part inferior de l'antic ajuntament. Quan aquest es va derruir l'any 1995, es va buidar d'aigua i es va netejar.

Tipus monument: Civil. Cisterna.

Estil: Obra popular

Datació: Segle XVII

Localització: Es troba al centre del municipi, sota de la plaça de davant de l'ajuntament.

Aquesta estructura presenta una planta rectangular de grans dimensions (35 x 6 x 7 aprox.). Situada a la part inferior de l'Ajuntament vell, servia com a fonament d'aquest edifici. Consta de murs molt llisos de carreus de pedra molt ben escairada i rejuntada, les dimensions dels quals disminueixen a mesura que assoleixen més alçada. La coberta és de volta de canó rebaixada, feta de pedruscall enlluït, dividida en set trams per sis arcs torals de pedra picada. Aquests arcs arrenquen de la part superior del mateix mur, de manera que la volta queda reculada respecte d'aquell. Aquesta volta queda just damunt el nivell del carrer i forma la base sobre la qual s'alçava l'Ajuntament. L'aigua s'extreia pels dos brocals oberts a l'arrencada de la volta, un a cada extrem del que era la part baixa de la façana de l'Ajuntament.

No es coneix amb exactitud quan es va construir. Per l'aparell constructiu format de grans carreus molt ben treballats i les voltes rebaixades s'ha situat en torn l'any 1600. Matamoros quan parla de la muralla d'Alcanar, cita un testament del 1626, on es parla de la "sisterna". Per la situació que en dóna i el fet de designar-la com la cisterna se suposa que es tracta de la que hi ha sota l'Ajuntament i que ja aleshores era la cisterna pública del poble, feta en terreny del municipi, on anys després es construiria l'edifici de l'Ajuntament. També s'anomena "cisterna del vall" per la seva situació arran de l'antic vall de la muralla -el carrer de la Generalitat es va anomenar molt de temps carrer del Vall. Aproximadament a la mateixa línia del vall hi havien altres cisternes, com la de la gasolinera, de Jesús, de la Caixa, etc., però, cap de tanta envergadura. L'any 1995, es va enderrocar l'antic Ajuntament, es va buidar d'aigua la cisterna i es va netejar, amb la sorpresa que va aparèixer un enllosat similar al carreuat de les parets. També, es va obrir un accés a peu pla des de l'Ajuntament nou. A més, el brocal de pouar més proper a la Casa O'Connor es va posar al descobert un suport o petita plataforma per deixar-hi els poals, i una làpida amb l'escut d'Alcanar i la inscripció de la data "1790".

Titularitat: publica

Ús i funció actual: Espai de lleure

Adreça: Carrer de la Generalitat, 10. 43530

Telèfon: 977 73 20 13 / 977 73 20 26