Església parroquial de Sant Miquel

Comarca: Montsià

Municipi: Alcanar

Adreça: Plaça Sant Miquel

Edifici construït al segle XVI damunt d'una construcció anterior probablement datada entre els segles XIII-XIV. Al segle XIX va ser reformada per l'arquitecte tarragoní, Ignasi Jordà i Annalich, i el tortosí, Jaume Ortega.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Gòtic tardà. Renaixement. Neoclassicisme.

Datació: Segles XVI-XVII i XIX

Localització: Es troba al centre del municipi.

La construcció actual presenta 44 m de longitud per 19 m d'ample i 16 m d'alçada. Consta d'una sola nau, amb absis poligonal cobert amb volta de creueria que a finals del segle XIX es va ampliar amb un creuer, presbiteri i cimbori. Al primer tram de la volta es situava el cor, avui en dia desaparegut i del qual només es conserven dues columnes de suport. Entre 1992 i 1993 el rector, Mossen Joan Ferrer, fa restaurar l'interior de l'Església deixant la pedra picada a la vista i pintant la resta d'un color quasi blanc. A la façana s'obre la porta principal de mig punt emmarcada per columnes sobre plint amb el seu corresponent entaulament. Per damunt d'aquest s'eleva una edícula formada per tres fornícules flanquejades també per columnes i rematades per l'entaulament i un timpà molt sobresortit. A la part superior hi ha una petita rosassa i a l'angle superior dret es disposa una garita que dona a l'edifici un cert aire de fortalesa. A la banda esquerre s'eleva el campanar, el primer cos de planta quadrangular i el segon vuitavat amb obertures a cada costat deixant visibles les campanes. L'estructura es corona amb pinacles i una cornisa clàssica que ressegueix tot el voltant.

Sembla que l'actual església va substituir una altra de més petita, presumiblement construïda arran de la fundació del poble els segles XIII-XIV. La construcció actual es podria datar a la segona meitat del segle XVI i fou ampliada a les darreries del segle XIX (c. 1870). L'historiador Matamoros relaciona aquesta església amb el convent i l'església de San Domingo de Tortosa, ja que les portalades d'ambdues construccions presenten similituds. Se sap que els edificis de Tortosa foren acabats el 1578 i el 1585 respectivament i que el mestre de l'obra fou Miquel Anglès, que també va treballar a la Catedral de la ciutat. A més a més, Matamoros és de l'opinió que tant als edificis de Tortosa com el d'Alcanar, apareixen les mateixes marques de picapedrer. Seguint a aquest autor, el mestre de les obres i els picapedres devien ser la mateixa persona (o persones) i com que el de Tortosa era Miquel Anglès, podria tractar-se d'aquest mateix mestre pel cas d'Alcanar, malgrat que també es planteja una possible col·laboració d'un hipotètic fill d'aquest.

A l'interior de la nau, en un contrafort de la dreta tocant a la porta lateral d'entrada, hi ha una data inscrita, 1632, corresponent a una làpida sepulcral. El primer rector documentat d'Alcanar és del 1363, quan l'església -l'anterior a l'actual- només tenia un altar dedicat a Sant Jaume. Del 1423 se sap, mitjançant la documentació, de l'existència, per primera vegada, d'un altar dedicat a Sant Miquel i, el 1428, d'un retaule d'advocació al mateix sant. Aquest va ser construït per ordre del Bisbe. El 1870 es va fer un nou retaule major de guix, dedicat també a Sant Miquel, fet per Fèlix Ferrer i que el 1893 va ser pintat i daurat per Vicent Benet. L'església actual es devia començar avançat el segle XVI o a finals; potser en època del rector Miquel Reverter (1568-1606) per acabar-la en temps del rector Joan B. Anglès (1612-1637), emparentat amb la família de picapedrers que Matamoros suposa que es van encarregar de les obres de l'edifici. Durant la rectoria de Francesc Roqueta Arraco (1847-1864) va sorgir la idea d'ampliar el temple. El projecte (1862) fou de l'arquitecte de Tarragona, Ignasi Jordà i Annalich, i l'execució de l'arquitecte de Tortosa, Jaume Ortega. Per dur-ho a terme, calgué enderrocar l'antiga casa de l'Abadia (rectoria) i dues més, que estaven a la part posterior de l'església, de la qual quedaven separades per un carrer. Durant la Guerra Carlina, l'església va servir com a fortí.

Titularitat: altres

Ús i funció actual: Parròquia.

Adreça: Plaça Sant Miquel

Telèfon: 977 73 20 13 - 977 73 20