Torre-Campanar de l'església

Comarca: Baix Ebre

Municipi: Alfara de Carles

Adreça: C/ Martín Gimeno, 8

Antiga torre de defensa aprofitada com a campanar de la nova església parroquial de Sant Agustí d'Alfara de Carles.

Tipus monument: Militar. Torre.

Estil: Obra popular

Datació: Segle XVIII

Localització: Dins del nucli urbà d'Alfara de Carles

Antiga torre de defensa quadrada i molt massissa, aprofitada per campanar. Es tracta d'una torre de planta quadrada i que troba parió en el sector (recorda a la torre que hi ha a la Granadella, prop de Camarles, de característiques força semblants). A les acaballes del segle XVIII (quan, hom diu, fou construïda l'església d'Alfara) seria obrada la instal·lació de les campanes (només en quedà una). No és un tipus de campanar, en tant que torre, habitual a Catalunya, llevat d'aquest sector tortosí.

Dista uns 6km, a llevant, del Castell de Carles. A Carles hi hagué nucli de població. L'origen d'Alfara és el poble de Carles, desaparegut a darrers del segle XV, a causa d'una terrible epidèmia. Los pocs veïns de Carles que estigueren lliures de la calamitat, traslladaren sa llar a l'actual poblet i alçaren la present vila (Morera). Carles i Alfara constituïren una sola baronia. Alfara es troba dalt d'un pujol, circuit de valls i envoltat de muntanyes més altes. Des de la Reconquesta, el senyoriu de l'indret correspongué a la família Sentmenat. Míl·lia de Sentmenat casà (segle XIV) amb Bernat de Fluvià. Elionor de Fluvià vengué (segle XV) el Castell de Carles a la ciutat de Tortosa.

Tipus: BCIN - Monument històric. 766-MH

Disposició: Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Data disposició: 11/10/1993

Publicació: DOGC 1807

Titularitat: privada

Bibliografia:

BAYERRI, E. 1956: Historia de Tortosa y su comarca. Tortosa, Biblioteca històrica de la Biblioteca Balmes. Sèrie II, 14.

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior.

Ús i funció actual: Religiós. Campanar

Adreça: C/ Martín Gimeno, 8