Santuari de la Mare de Déu de Puigcerver

Comarca: Baix Camp

Municipi: Alforja

Adreça: Cami de Puigcerver

Santuari marià de gran veneració pels pobles d'Alforja i Riudecols, se situa als afores d'Alforja. Construcció actual fruit de constant reformes especialment des del segle XVII.

Tipus monument: Religiós. Santuari

Estil: Obra popular

Datació: Segles XVI-XVIII

Localització: Afores del municipi, en el límit amb el municipi de Riudecols, al vessant oriental del Puig Cerver

Santuari marià, de molta popularitat a la comarca. Les edificacions actuals del santuari són una incongruent juxtaposició de diferents construccions. El santuari pròpiament dit és una nau llarga i estreta, de set trams i capçalera, amb el cambril, restaurat. Al pati interior hi ha un curiós pou cobert, amb el sostre amb un capitell decorat amb ceràmica, i la roda per a treure normalment el poal.

Fou alçat per Pere dels Arcs en compliment del testament dels seus pares. La capella ja era construida el 1243. Al segle XVII el santuari fou engrandit i s'acabaren les obres el 1620. La primera guerra Carlina hi provocà destrosses i fou refeta el 1858 i el 1863. Derruït de nou per fets bèl·lics, fou restaurat el 1882. La imatge antiga, trobada segons la llegenda per un pastor, fou destruïda el 1936, a l'inici de la Guerra Civil Espanyola. Antigament hi havia hagut rivalitats entre les Borges, Alforja i Riudecols sobre les peregrinacions al santuari. Fins a la fi del segle XIX era costum d'encendre-hi fogueres gegantines, visibles de molt lluny, la nit de Sant Joan, fet del qual Joan Amades dedueix l'existència a l'indret d'un culte precristià.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC 15/12/1982

Titularitat: altres

Bibliografia:

SALUDES, I., L'ermita de la Mare de Déu de Puigcerver (Alforja), Alforja, 1986.

Accés: Mitjà (pista de terra)

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Cami de Puigcerver

Telèfon: 977 81 60 08 (Ajuntament)