Santuari de la Mare de Déu de Puigcerver

Comarca: Baix Camp

Municipi: Alforja

Adreça: Cami de Puigcerver

Santuari marià de gran veneració pels pobles de l'Alforja i Riudecols, es sitúa a les afores de l'Alforja. Construcció actual resultant de les constants reformes especialment des del segle XVII.

Tipus monument: Religiós. Santuari

Estil: Obra popular

Datació: Segles XVI-XVIII

Localització: Afores del municipi, al límit amb el municipi de Riudecols, a la vessant oriental del Puig Cerver

Santuari marià, de molta popularitat a la comarca. Les edificacions actuals del snatuari són una incongruent juxtaposició de difererents construccions. El santuari pròpiament dit és una nau llarga i estreta, de set trams i capcelera, com el cambril, restaurat. Al pati interior hi ha un curiós pou cobert, amb el sostre amb un capitell decorat amb ceràmica, i la roda per treure normalment la galleda.

Va ser aixecat per Pere dels Arcs en cumpliment del testament dels seus pares. La capella ja estava construida al 1243. Al segle XVII el santuari va ser engrandit i es van acabar les obres al 1620. La primera Guerra Carlista va provocar destrosses i va ser refeta el 1858 i el 1863. Derruit de nou per fets bèlics, va ser restaurat el 1882. La imatge antiga, trobada segons la llegenda per un pastor, va ser destruida el 1936, a l'inici de la Guerra Civil Espanyola. Antigament havia hagut rivalitats entre les Borges, l'Alforja i Riudecols sobre les peregrinacions al santuari. Fins a final del segle XIX era costum d'encendre fogueres gigantines, visibles des de molt lluny, la nit de Sant Joan, fet del qual Joan Amades dedueix l'existència en el lloc d'un culte precristià.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC 15/12/1982

Titularitat: altres

Bibliografia:

SALUDES, I., L'ermita de la Mare de Déu de Puigcerver (Alforja), Alforja, 1986.

Accés: Mitjà (pista de terra)

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Cami de Puigcerver

Telèfon: 977 81 60 08 (Ajuntament)