Vil·la romana dels Munts

Comarca: Tarragonès

Municipi: Altafulla

Adreça: Passeig del Fortí

La vil·la romana dels Munts està ubicada al municipi d'Altafulla, a 12 quilòmetres de Tarragona, sobre un petit turó a la vora de la platja. Si bé el seu origen és d'època tardorepublicana, en el segle II dC es transformà en una luxosa residència, on hi visqué el "duumvir" de Tàrraco Caius Valerius Avitus y la seva esposa Faustina.

Tipus monument: Jaciment arqueològic. Vila·la romana

Estil: Romà

Datació: Època romana i visigòtica

Localització: Sobre un promontori que domina l'extrem oriental de la platja d'Altafulla.

La vil·la romana dels Munts es trobava sobre una petita elevació del terreny que queia suaument cap al mar Mediterrani i que permetia controlar tot el territori pròxim i ben comunicada, a tocar de la Via Augusta.

Es tracta d'un conjunt de construccions, adaptades al pendent que davalla en sentit a la platja, on estan encarades l'àrea residencial, la zona de representació dels menjadors o triclinia i, en la part inferior, el conjunt termal.

A la banda obaga es conserven cisternes i dipòsits d'aigua de grans dimensions, on s'emmagatzemava per al seu ús domèstic i/o de regadiu del fundus de la vil·la.

L'àrea residencial està erigida sobre un criptopòrtic pavimentat amb mosaics policroms i sobre estances pintades, una de les quals amb la representació del déu Oceà. La part superior, amb un mirador encarat a mar i a la zona termal, s'articulava entorn un gran pati  estany.

Al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona trobem una sala dedicada, de forma monogràfica, a la vil·la dels Munts, on s'ha restituït part del criptopòrtic, amb la decoració original de columnes marmòries. També s'exposa part de la decoració de la vil·la, formada per escultures de marbre, pintures i quadres que representen les muses, fets de mosaic molt detallista (opus vermiculatum) i altres materials recuperats en les diverses excavacions realitzades.

La vil·la dels Munts és coneguda des del segle XVI, si bé ha estat sobretot a partir dels treballs realitzats des del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, en les darreres dècades del segle XX i amb continuïtat en els darrers anys, que s'ha conegut amb major porfunditat. Sabem que ja estava activa en la primera meitat del segle I dC, si bé l'esplendor es deu a l'arribada de Caius Valerius Avitus, quan per ordre de l'emperador Antoní Pius és traslladat a Tarragona, on arriba amb la seva muller, Faustina.

La vil·la va patir un fort daltabaix a mitjans del segle III dC, entre els anys 260 i 270 dC, que va comportar la destrucció de gran part del complex per un incendi. Posteriorment va ser rehabilitada i reocupada, tot i que no pas amb la riquesa dels segles anteriors.

Tipus: BCIN. Patrimoni Mundial de la UNESCO, 2000

Disposició: Bé Cultural d'interès Nacional amb categoria de Monument Històric

Titularitat: publica

Bibliografia:

PONTS D'ICART: "Libro de las grandezas y cosas memorables de la metropolitana, insigne y famosa ciudad de Tarragona", al segle XVI.

REMOLÀ, J.A., TARRATS, F., MACIAS, J.M., RAMON, E. 1998: "Excavacions a l'àrea residencial de la Vil·la romana dels Munts (Altafulla, Tarragonès)", Empúries, 51, p. 197-226.

TARRATS, F., REMOLÀ, J.A., SÁNCHEZ, J. 2007: "La vil·a romana dels Munts (Altafulla, Tarragonès) i Tàrraco, Tribuna d'Arqueologia, 2006, p. 213-228.

TARRATS, F. 2002: "La villa romana de Els Munts: actualidad y nuevas propuestas de musealización", Revista de Arqueología, any 23, núm. 254, p. 111-130.

TARRATS, F., ROCA, E., ROMANÍ, J., VILALATA, M. 1993: "El parque arqueológico de la Villa Romana de Els Munts (Tarragona), Seminario de parques arqueológicos, días 13, 14 y 15 de diciembre, Madid, 1989, p. 225-249.

OTIÑA, P. 2002-2003: "La importaciópn de mármol en la villa romana de Els Munts (Altafulla, Tarragona), Anales de arqueología cordobesa, núm. 13-14, p. 147-166.

OTIÑA, P. 2005: La vil·la romana dels Munts (Altafulla): Excavacions de pedro Manuel Berges Soriano, Biblioteca Tàrraco d'Arqueologia, 1.

Condicions de visita: Hores limitades

Ús i funció actual: obert al públic en hores determinades

Observacions:

El 1967 se'n va fer càrrec el Museu Arqueològic de Tarragona que en va iniciar les excavacions i que custòdia bona part dels valuosos materials trobats.
Les restes que es es poden visitar corresponen a l'obra dels segles I i II.

Adreça: Passeig del Fortí

Lloc web: http://www.mnat.es/