Església parroquial de Santa Maria

Comarca: Montsià

Municipi: Amposta

Adreça: Plaça d'Espanya, s/n

Edifici començat a construir a finals del segle XVIII en substitució d'una d'anterior. Per problemes econòmics l'obra es va anar retardant fins que es va finalitzar l'any 1826.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Neoclassicisme

Datació: 1773 -1875

Localització: Es troba al centre del municipi.

Edifici de planta rectangular, d'una sola nau amb capelles laterals entre els contraforts i absis semicircular. La nau  presenta coberta amb volta de canó amb cinc trams, els dos últims més petits que la resta. A l'últim tram es troba la tribuna. L'absis té volta de quart d'esfera i les capelles laterals, de planta rectangular i obertes a la nau mitjançant arcs de mig punt, també presenten la mateixa coberta. Les capelles estan flanquejades per pilastres d'ordre compost, de secció rectangular, i que es perllonguen fins al mur perimetral de l'absis, amb secció semicircular. La façana es troba flanquejada per dos cossos prismàtics, probables orígens de torres, tal com ho demostra la torre campanar de la dreta, de planta quadrangular o octogonal, de maó. Els acabaments d'aquests prismes estan decorats a mode de capitells, amb ornamentacions de motius florals i geomètrics. La porta amb llindar es corona amb un frontó sobresortit. Per damunt hi ha una vidriera de grans dimensions d'arc de mig punt. El material utilitzat a les façanes laterals és el paredat amb barreja de pedres de diferents mides. En canvi, la façana s'ha arrebossat i pintat i les bases dels prismes estan fetes de carreus.

Aquest edifici, construït en substitució de l'antiga església, es va iniciar el 1773 gràcies a l'empenta dels veïns i les diverses autoritats del municipi. Al maig de 1776 s'atorgà l'escriptura de construcció en favor dels arquitectes tortosins Francesc Melet i Andreu Moreno, però per motius econòmics es va retardar, provocant la realització d'un nou projecte per a estalviar diners, a càrrec de l'arquitecte valencià Manuel Blasco. De totes maneres, els problemes pels pagaments de les obres varen continuar i l'edifici es va parar definitivament el 1826. Durant la segona guerra carlina fou utilitzada com a caserna per les tropes reials, sofrint bastants desperfectes. Cap el 1850 i gràcies a una forta donació de la reina Isabel II s'inicien novament les obres i s'acaben cap el 1875, encara que la façana quedés inacabada. Durant la guerra del 1936-39 fou convertida en mercat de la Col·lectivitat General. El 1990 es va arrebossar la façana.

Tipus: BCIL

Disposició: Pla d'Ordenació Urbanística Municipal

Data disposició: Abril 2007

Titularitat: altres

Ús i funció actual: Culte. Parròquia.

Adreça: Plaça d'Espanya, s/n

Lloc web: http://www.amposta.cat