Resclosa de l'antic canal de navegació Amposta-Sant Carles de la Ràpita

Comarca: Montsià

Municipi: Amposta

Adreça: L'Enclusa - polígon 23

Aquesta obra d'enginyeria civil es va portar a terme al segle XIX, aprofitant el canal construït al segle anterior i que va quedar inutilitzat per la navegació per l'escassa amortització econòmica.

Tipus monument: Enginyeria civil. Resclosa.

Estil: Obra popular

Datació: 1854 -1857

Localització: Es troba a prop d'un dels ponts que travessen un dels antics canals de navegació, a uns 4 km d'Amposta, en un lloc on s'eixampla el canal.

Les úniques restes conservades de la resclosa són les parets, els murs laterals fets de maó i grans carreus que en delimiten tota la part superior (on es devien trobar les comportes que deixaven entrar i sortir l'aigua). En algunes zones del canal properes a la resclosa es poden veure els reforços de paredat dels vessants laterals. Està realitzada amb grans carreus de pedra picada, paviments de totxo de cantell i comportes de fusta. En aquest indret també hi ha les restes encegades d'una mena d'arc de ferradura inscrit al terra, a cada banda del pont, a més de ser el punt de partida d'un petit canal de regadiu.

Sembla que aquesta resclosa és l'única que es conserva de les tres que existien en el tram de l'antic canal de navegació Amposta-Sant Carles de la Ràpita. Correspon al canal construït entre 1845 i 1857-60 aprofitant l'obra del primer canal bastit l'últim quart del segle XVIII i que cap a l'any 1867 va deixar d'aprofitar-se per a la navegació a causa del poc rendiment econòmic davant l'arribada del ferrocarril.

Tipus: BCIL

Disposició: Pla d'Ordenació Urbanística Municipal

Data disposició: Abril 2007

Titularitat: publica