Restes instal·lacions d'una turbina de l'antiga fàbrica de farina

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Altres llocs d'interès

Comarca: Montsià

Municipi: Amposta

Adreça: L'Enclusa - Polígon 23, km 169-170

Aquesta fàbrica de farina es va projectar perquè funcionès gràcies a la força de l'aigua generada per les turbines d'aigua que procedia del canal Amposta-Sant Carles de la Ràpita, construït al segle XIX. Al final aquest projecte no es va portar a terme.

Tipus monument: Industrial. Fàbrica de farina.

Estil: Obra popular. Neoclassicisme.

Datació: 1854 -1865

Localització: Es troba al costat de la resclosa del canal navegació Amposta-Sant Carles de la Ràpita.

Es tracta de les restes d'unes instal·lacions de turbines d'aigua per a una fàbrica de farina que s'havia projectat per situar-se al costat de l'única resclosa que es conserva de les tres construïdes a l'antic canal de navegació Amposta-Sant Carles de la Ràpita. Les estructures es troben dins d'un recinte inscrit en una granja agrícola. L'aigua accedia dins del recinte per un lloc on avui hi ha un pont al damunt amb unes 6 o 8 entrades d'aigua encegades totalment, i de les quals només sobresurt la part superior que presenta un arc rebaixat en cada un dels entradors, delimitat per uns esperons que tenen unes guies tallades als costats (com el pont superior), segurament per encaixar-hi algun tipus de comporta. El recinte on entrava l'aigua és quasi quadrat, delimitat per murs de paredat i de carreus (avui camp de tarongers) al costat dels quals hi ha l'enclavament on devien trobar-se les turbines: 8 túnels de 2,50 m d'amplada per 8-10 m de profunditat, amb voltes de canó, separat per uns altres esperons.

Aquestes estructures són les úniques restes existents d'una fàbrica de farina que havia de funcionar amb l'energia subministrada per unes turbines d'aigua procedent del proper canal de navegació Amposta-Sant Carles de la Ràpita. A causa de la poca força de l'aigua, la fàbrica no s'arribà a construir del tot i no va funcionar mai. Sembla que al voltants hi havia algun edifici corresponent a les instal·lacions, però que a l'actualitat ja no es conserva.

Tipus: BCIL

Disposició: Pla d'Ordenació Urbanística Municipal

Data disposició: Abril 2007

Titularitat: privada