Ermita de la Mare de Déu del Priorat

Comarca: Baix Penedès

Municipi: Banyeres del Penedès

Adreça: Camí de Banyeres a la Gornal

Església romànica de dues naus acabades, respectivament, amb dos absis i comunicades entre si per dues arcades. La façana nord és caracteritzada pel campanar, d'espardenya per a dues campanes, parcialment enrunat. La primera notícia que es té del Priorat de Banyeres data de 1158, al testament de Ponç Pere de Banyeres.

Tipus monument: Religiós. Ermita

Estil: Romànic. Gòtic

Datació: Segles XII, XIII i XIV

Localització: Camí de la Gornal, al costat del cementiri

L'ermita, situada al costat del cementiri, consta de dues naus: la nau més antiga és més alta, amb coberta de volta de canó i planta rectangular. Cada nau té el seu corresponent absis, una rosassa als peus i un arc toral, i ambdues són separades per dos arcs lleugerament apuntats. La nau més antiga té la porta original tapiada, i una sèrie de bancs continus de pedra. Adossada a la segona nau hi ha la sagristia, a la qual s'accedeix mitjançant una obertura d'arc de mig punt. A fora i al mig de les dues rosasses hi ha un potent contrafort que sosté els arcs que separen les dues naus interiors. Damunt mateix d'aquest contrafort hi ha una espadanya de dos cossos amb una campana.

L'ermita està feta de paredat i la porta d'entrada, d'arc de mig punt, és situada al costat de la sagristia. A l'interior es troba un sarcòfag, davant la porta tapiada, i està sostingut per quatre columnes rematades per capitells vegetals de fulles de margalló, una flor de quatre pètals i raïm. La caixa sepulcral és de pedra i té una forma rectangular. Consta també d'una tapadora de pedra de dues vessants. Tant la caixa com la tapadora, són decorades per escuts en relleu, tots iguals, els quals contenen tres pals centellants damunt del camp, i són emmarcats per una sèrie d'arc ogivals. L'arcosoli, d'estil gòtic, està adossat a la paret que separa la segona nau de la sagristia i tocant a l'absis. És compost per un arc apuntat que dóna pas a una cavitat. Hi ha un frontal decorat amb relleu que presenta una creu grega i dos florons laterals. Vorejant l'arc apuntat hi ha una motllura de pedra amb decoració floral. El cadiratge de pedra es troba situat al voltant de la paret més antiga i sempre de cara a l'absis. Està fet de carreus de pedra decorada amb línies incises paral·leles. Destaca el seient del Prior, el qual fou construït aprofitant la motllura que forma l'arc toral de la nau per tal de fer un respatller. Té, a més, dos braços de forma corba totalment decorats amb ratlles verticals.

Les rajoles del terra de les dues naus de l'ermita de Santa Maria del Priorat presenten un tipus d'enrajolat diferent al de la sagristia, fet amb peces quadrades i decoració incisa de diversos motius: línies verticals, corbes, mans gravades, etc.

La nau més antiga és d'origen romànic i la segona de transició entre el romànic i el gòtic. La sagristia és del segle XVII o XVIII. L'ermita és l'última resta de l'antic prioritat benedictí situat en aquest indret. El document més antic que parla de l'ermita data del 1214, quan Guillema de Castellví donà a Santa Maria de Banyeres tots els drets que tenia sobre l'honor de Salamó, en el terme de Castellví de la Marca, parròquia de Sant Bartomeu de Puigtinyós. L'any 1308 en una visita pastoral a la parròquia de Banyeres es menciona l'Església de Santa Maria. Al 1312 Pere Banyeres hi fundà un Benefici. En el 1352 depenien d'aquest priorat 36 masos de Salamó (Tarragonès). L'any 1377 es menciona l'existència de la Capella de Sant Joan dins l'església del Priorat. La base del sepulcre és preromànic i d'incipient romànic. El fust i el capitell són de transició al gòtic. La caixa i la tapadora són gòtiques. A l'interior del sepulcre hi ha una sèrie de calaveres i d'ossos que sembla que podrien pertànyer als antics priors.  El cadiratge de pedra té el mateix origen que la nau en la qual fou construït, és a dir, en estil romànic.

Disposició: Pla d'Ordenació Urbanística Municipal

Data disposició: 2010

Titularitat: altres

Ús i funció actual: Culte. Ermita

Observacions:

Les rajoles del terra mostren una sèrie d'incisions ja que, segons sembla, els treballadors cobraven a tant per rajola que feien i per conèixer les de cadascú les marcaven amb un signe propi. De l'arcosoli podem ressaltar l'antiga existència d'una peça de ferro que partia el centre de la creu grega, que devia servir per aguantar la llàntia.

Adreça: Camí de Banyeres a la Gornal

Telèfon: 977 671 350 Ajuntament