Església Parroquial de Santa Eulàlia

Comarca: Baix Penedès

Municipi: Banyeres del Penedès

Adreça: Plaça de l'Om

Església construïda l'any 1684, en substitució de l'antiga capella dell castell, també dedicada a Santa Eulàlia. Es va construir sobre un petit terraplé al qual s'arriba mitjançant una doble escalinata, que dóna a la plaça que precedeix l'entrada a l'església.

Tipus monument: Edifici religiós. Església

Estil: Gòtic

Datació: Segles XIV-XV, XVII i XVIII

Localització: Nucli històric de Banyeres del Penedès

L'església presenta unes característiques tècniques i estructurals que evidencien una construcció anterior al projecte del 1684, datable en època medieval. Aquesta façana presenta tres petites rosasses a la part superior i una de gran a la part central, sota la qual hi ha la porta d'entrada. Aquesta es compon d'una arquivolta d'arcs de mig punt, emmarcada per dues columnes adossades a la paret i que s'uneixen mitjançant un travesser a la part superior. Dins l'espai que hi ha entre el travesser i l'arquivolta hi ha l'escut del poble. A la façana hi destaquen tres gàrgoles, i la coberta és a doble vessant.

Al costat dret de l'edifici hi ha el campanar, una torre rectangular de dos cossos separats per una cornisa. El superior presenta unes finestres de mig punt que contenen les campanes. El de baix té el rellotge. La torre és rematada per merlets.

L'interior, d'una sola nau amb capelles laterals, és de dimensions reduïdes. L'absis és poligonal, amb sobrealçat posterior que presenta finestra gòtica original amb calats i gàrgoles. A l'altar major hi ha la talla de Santa Eulàlia, realitzada al segle XX per Camps i Aman.

Al costat esquerre de l'edifici hi ha el cementiri.

L'església primigènia de Santa Eulàlia era la situada vora el castell de Banyeres, documentada ja a mitjan del segle XI.

L'any 1964 es va reconstruir la part superior del campanar.

Disposició: Pla d'Ordenació Urbanística Municipal

Data disposició: 2010