Celler de La Societat o Sindicat de Baix

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Arquitectura industrial, Cooperatives agrícoles

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Barberà de la Conca

Adreça: Carretera de Montblanc.

Celler construït per la Societat de Treballadors Agrícoles a inicis del segle XX, també és conegut com el Celler de La Societat o Sindicat dels Pobres.

Tipus monument: Edifici industrial i agrícola. Celler.

Estil: Obra popular.

Datació: 1901, 1912, 1929.

Localització: Està situat al costat de la carretera de Montblanc T-242, a uns 500 m als afores del nucli urbà.

Aquest edifici consta de tres naus rectangulars, on tenim la zona d’estibatge, la sala de premses, el moll de descàrrega i la sala amb els cups per a la fermentació. Les cobertes de les naus són de teulada a doble vessant amb encavallada de fusta.

L’edifici es va construir per fases. La primera és del 1901, i en la seva construcció van participar els socis cooperativistes aportant diners aquells que podien, materials i peonades. Va ser ampliat el 1912, i el 1929, i des del 2006, arran d’un conveni entre la Cooperativa de Barberà, l’Ajuntament i el Consell Comarcal, s’utilitza com a  viver de celleristes de la Conca de Barberà.

Cal destacar que fou el primer celler cooperatiu de l’estat espanyol, creat per evitar la usura dels propietaris i la crisi de la fil·loxera a finals del segle XIX.

Titularitat: publica

Bibliografia:

Fuguet, J., Mayayo, A. 1994: El primer celler cooperatiu de Catalunya, Generalitat de Catalunya, DARP.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: Viver de celleristes.

Adreça: Carretera de Montblanc.

Telèfon: 977 86 13 38 / 977 88 70 10

Lloc web: http://patrimoni.serviconca.org/monuments/detall.php?id=143