Celler del Sindicat Agrícola de Barberà de la Conca

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Arquitectura industrial, Cooperatives agrícoles

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Barberà de la Conca

Adreça: C/ del Comerç, 40.

Antic celler del Sindicat Agrícola de Barberà, conegut com Celler Cooperatiu "de Dalt", construït per l'arquitecte Cèsar Martinell entre 1920 i 1929. Destaca l'estructura d'arcs parabòlics de maó que defineixen un edifici en planta de T que destaca pel seu valor arquitectònic.

Tipus monument: Edifici industrial i agrícola. Celler

Estil: Modernisme / Noucentisme

Datació: 1920-1929.

Localització: Als afores del poble, al costat de la carretera T-242.

Barberà de la Conca és el municipi pioner en el sindicalisme agrari, i també va ser pioner el 1903 en aixecar el primer celler, impulsat per Joan Esplugas, introductor dels ceps americans. El gran celler actual va ser construït entre 1919 i 1921 pel Sindicat Agrícola de Barberà, entitat constituïda el 1913 pels pagesos propietaris. Va ser ampliat el 1929 quan Martinell hi va afegir una nau d'estiba amb vint tines de formigó i cups subterranis, i una nau més petita perpendicular per a les màquines, les tremuges i la casa del porter. Martinell va ser l'escollit per tal d'aconseguir un edifici de prestigi. Tot el conjunt adopta l'aparença d'un temple civil i s'adapta harmònicament al pendent de la muntanya i a l'arquitectura local, especialment el dipòsit d'aigua, fet a imatge del campanar de Santa Maria. La nau principal és de planta basilical i a l'interior hi té encavallades i arcs rebaixats formers als laterals. El maó torna a ser el gran protagonista dins i fora l'edifici.

L’edifici té planta de T, fet amb dues estructures rectangulars. La més gran està formada per tres naus, amb la central més alta, sustentades perr arcs parabòlics de maó i carcanyols buits, i amb encavallades de fusta que suporten la teulada a dues vessants. Al nivell inferior es troben els cups subterranis, ja que és l’espai destinat a la zona d’emmagatzematge, fermentació del vi. La nau més petita està destinada al moll de descàrrega i a l’àrea d’elaboració. La façana principal està ordenada en tres nivells, destacant en la planta baixa tres portes d’accés definides per arcs parabòlics i finestres baixes de ventilació, en el segon nivell les finestres superiors, i un tercer nivell de coronament. Cal destacar que les obertures i els diferents elements estructurals, com ara pilars o arcs, estan emmarcats amb maó.

Va ser construït entre 1920 i 1921 per l'arquitecte Cèsar Martinell i Brunet, per encàrrec de la secció de viticultura del Sindicat Agrícola de Barberà, creada el 1913 els grans propietaris, a diferencia del celler de “Baix”, creat el 1902 pels pagesos del la Societat de Treballadors Agrícoles. En la construcció van tenir el suport econòmic del Banc de Valls, i hi van col·laborar l'enòleg Isidre Campllonch i l'enginyer ecòleg Imbert. El constructor fou Ramon Baixeres, de Barcelona. El 1929 es va afegir la torre del dipòsit d’aigua. A partir de la Llei de Cooperatives aprovada per la Generalitat el desembre de 1936, les dues cooperatives van ser fusionades.

Tipus: BCIN

Disposició: Acord Comissió Govern

Data disposició: 30/07/2002

Publicació: DOGC

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

LACUESTA, Raquel [et al.]: Catedrals del vi. Arquitectura i paisatge. Manresa: Angle, 2009.

ARNAVAT, Albert; CABRÉ, Tate: Arquitectura industrial modernista i noucentista del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Tarragona, Diputació de Tarragona, 2012.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Concertada

Ús i funció actual: Celler.

Adreça: C/ del Comerç, 40.

Lloc web: http://www.coop-barbera.com

Adreça electrònica: cobarbera@doconcadebarbera.com