Ermita de Sant Joan d'Algars

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Ermites

Comarca: Terra Alta

Municipi: Batea

Adreça: Al peu del Castell d'Algars.

L'ermita, antigament la capella del castell d'Algars, és un petit edifici molt proporcionat de planta rectangular i capçalera plana, orientada a l'oest.

Tipus monument: Religiós. Ermita.

Datació: Medieval.

Localització: Es troba situada al peu del Castell d'Algars, en un replà a la meitat del camí d'accés al castell, a la riba dreta del riu Algars.

Una mica més avall del castell d'Algars,s'ha conservat l'ermita de Sant Joan, antigament la capella del castell. L'ermita és un petit edifici de planta rectangular i capçalera plana, orientada a l'oest. La teulada és sostinguda per set arcs de diafragma apuntats, a uns 50 cm l'un de l'altre, excepte els dos del mig, que són a un metre. Les arcades estan realitzades en pedra molt ben treballada, i arrenquen de terra formant una bancada perimetral de mig metre d'alçada. La coberta bastida a dues aigües, està  formada per lloses col·locades a salta-cavall damunt dels arcs de diafragma. A la façana de llevant trobem la senzilla porta d'entrada al temple, adovellada de perfil ogival. Un aspecte característic de l'ermita és el tractament que mostren les seves proporcions, calculades segons la secció àurea i segueix el mateix estil arquitectònic característic de l'arquitectura del segle XIII a la regió.

El castell d'Algars està documentat des de l'any 1153 en la donació que el compte de Barcelona Ramon Berenguer IV va fer als templers del castell de Miravet amb tots els seus termes. L'any 1210 l'església d'Algars queda inclosa al bisbat de Tortosa. L'any 1510, segons una làpida, va patir una important restauració.

Tipus: EPA

Data disposició: 08/07/2011

Titularitat: altres

Bibliografia:

ALANYÀ ROIG, J. "El terme municipal: Carta de poblament de l'Algars". A: La Vila closa. Batea: Patronat Pro Batea, 1990. I. p.163-170.

FUGUET SANS, J. L'arquitectura dels Templers a Catalunya. Barcelona: Rafael Dalmau Editors, 1995.

VENTOSA, E. Esglésies singulars de la Terra Alta. Tarragona: Institut d'Estudis Ramon Berenguer IV. Diputació de Tarragona, 1986.

Ús i funció actual: En desús.

Adreça: Al peu del Castell d'Algars.

Telèfon: 977 430 003 Ajuntament

Fax: 977 430 350 Ajuntament