Església de Sant Joan Baptista

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Benissanet

Adreça: C/ del Bonaire, 4

L'església de Sant Joan Baptista presenta tres naus amb capçalera semicircular on destaca el campanar de planta quadrada i de gran alçada que proporciona al temple una gran lleugeresa.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Monumentalisme Academicista

Datació: 1943 ¿1949

Localització: Nucli urbà

L’església de Sant Joan Baptista és una esvelta construcció en la que destaca el gran campanar, de planta quadrada i de grans dimensions. Aquest campanar està format per tres cossos superposats en gradació. El primer cos, la base de la torre, és de la mateixa alçada que la teulada de la nau central i està rematada per una cornisa motllurada. En aquest tram destaquen dues obertures de punt rodó, una a sobre de l’altre. Al segon cos destaquen dos rellotges, un disposat a la façana nord i l’altre a l’oest, i està rematat per un voladís de teula àrab. Al tercer cos trobem les campanes que es veuen a través d’obertures de mig punt a cada façana. El campanar està rematat per una cornisa motllurada amb la coberta piramidal de teula.

L’església presenta tres naus amb capçalera semicircular. La nau central està coberta per una volta de canó decorada amb llunetes i dividida en cinc tramades per arcs torals acanalats, inclosa també la coberta del presbiteri. Aquesta volta arranca d’una cornisa motllurada que recorre tot el perímetre de l’edifici i està sostinguda per pilastres adossades. Les naus laterals estan cobertes de petites voltes de canó amb llunetes i s’obren a la nau central mitjançant arcs de mig punt amb l’ intradós decorat per cassetons. Les obertures rectangulars, algunes amb vitralls acolorits proporcionen llum a l’església.

Referent a la façana de l’edifici, destaca la rosassa motllurada i emmarcada per dos voladissos de teula àrab. També observem un petit nàrtex d’arc de mig punt que es troba davant la porta de l’església. Aquest nàrtex queda emmarcat pel campanar i la nau lateral, que sobresurten de la línia de la façana delimitada per la nau central.

Finalment, anomenar el retaule renaixentista de Santa Bàrbara, que trobem al mig de la nau lateral de llevant, que prové de l’ermita del Pilar de Benissanet. El retaule, on figura la data 1626, presenta a Santa Bàrbara, i a un costat i a l’altre, Sant Isidre i Sant Antoni Abad. A la part inferior, es representa el seu martiri.

L’església de Sant Joan Baptista es va bastir després de la Guerra Civil. Es va construir al lloc on hi havia l’antiga església del segle XVIII, destruïda pels bombardejos de la Batalla de l’Ebre juntament amb altres cases.  Sobre aquest espai  s’edificà la nova església l’any 1943, finalitzada l’any 1949.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme

Data disposició: 08/10/2003

Publicació: 19/02/2004

Titularitat: publica

Bibliografia:

FUGUET SANS, J.:Templers i hospitalers. Barcelona, Dalmau, 1997-2005.

Ús i funció actual: Culte. Església

Observacions:

Element immoble inclòs al pre-catàleg del Pla Especial de Protecció del Patrimoni dins el Pla d'Ordenació Urbanística de Benissanet (text refós, juliol 2003).

Adreça: C/ del Bonaire, 4

Telèfon: 977 407 005 Ajuntament