Refugi Antiaeri "La Font Gran"

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Altres llocs d'interès

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Benissanet

Adreça: Plaça de la Font Gran, s/n

Refugi antiaeri subterrani que actualment és un museu destinat a recuperar la memòria històrica i a homenatjar als testimonis de la batalla de l'Ebre.

Tipus monument: Defensiu. Refugi.

Estil: Obra popular.

Datació: 1938

Localització: Nucli urbà. Centre de la vila.

El refugi, construït entre l’agost i l’octubre de 1938, està actualment museïtzat, presenta una galeria d’uns 35 metres de longitud, i al final d’aquesta, al subsòl de l’avinguda de Sant Jordi, es divideix en dos. La galeria de l’esquerra de quatre metres de longitud, aproximadament, s’acaba a la casa Bonfill, i és on es troben les dues sales museïtzades. La galeria de l’esquerra, d’uns 33 metres de longitud finalitza a Ca Lleixà. Aquests passadissos tenen una amplada d’un metre i una alçada d’1,70, aproximadament, i presenten trams curvilinis i rectilinis. Les parets laterals estan construïdes amb maons disposats a cantell, i la volta és mig punt i els seus maons es presenten plans.

Com a conseqüència de la Batalla de l'Ebre, el 25 de juliol de 1938, i l'aparició de l'aviació enemiga bombardejant els mitjans de pas propers a Benissanet, i en alguns casos la mateixa població, les autoritats municipals i militars republicanes que la controlaven, van decidir construir diversos refugis com el de la plaça de la Font Gran, a més d'altres de particulars que es van habilitar als soterranis de les cases, per a la mateixa finalitat.

El refugi da la plaça de la Font Gran es va construir entre els mesos d'agost i octubre del 1938. En les tasques hi van participar soldats republicans que feien de paleta, excavant i reforçant diversos trams de les galeries amb obra, i sobretot noies joves del mateix municipi (unes 20 noies d' entre 14 i 16 anys) que van col·laborar-hi, per torns i de nit, extraient-ne la terra.

Titularitat: publica

Estat de conservació: Bo.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Segons horari. Visites concertades.

Ús i funció actual: Museu.

Observacions:

Dilluns de 9.00h a 13.30h. Dimarts de 9.00h a 13.00h, i de 16.30h a 18.30h. Dimecres de 9.00h a 13.00h i de 16.30h a 18.30h. Dijous de 9.00h a 13.00h, i de 16.30h a 18.30h. Divendres de 9.00h a 13.00h. Dissabte de 10.00h a 13.00h.  Nota: l'últim dissabte de cada mes el refugi romandrà tancat.

Adreça: Plaça de la Font Gran, s/n

Telèfon: 977 40 79 15 (Rosa)

Lloc web: http://www.batallaebre.org

Coordenades Geogràfiques G.G. (x,y): [41.056421], [0.634323]