Ermita de la Mare de Déu de la Riera

Comarca: Baix Camp

Municipi: Borges del Camp, Les

Adreça: Camí de l'Ermita, s/n

Edificació modernista dissenyada el 1903 per l'arquitecte Francesc Berenguer Mestres, col·laborador d'Antoni Gaudí, i refeta el 1954 per Francesc Adell Ferré.

Tipus monument: Religiós. Ermita

Estil: Modernista

Datació: 1903-1904 i 1954

Localització: A ponent de la població, al costat de la font de l'ermita.

L'actual Ermita de la Mare de Déu de la Riera és el producte d'una sèrie d'afectes i desafectes amb la població de les Borges, que s'iniciaren arran de l'herència d'una acabalada vídua. La dama, Magdalena Martorell, vídua de Gener, vivia a Barcelona i havia testat a favor de les Borges. Els seus marmessors volien enderrocar l'ermita medieval malgrat l'oposició de la població i ho van aconseguir a base de pressionar la cúria eclesiàstica. El projecte va anar a càrrec de l'arquitecte Francesc Berenguer, deixeble de Gaudí, i l'enderroc i reconstrucció en l'estil modernista propi de Berenguer es va dur a terme en un temps rècord enmig de gran polèmica. La construcció fou dirigida i bastida per Jaume i Josep Bayó Font, contractistes. Per a acabar-ho d'adobar l'ermita va ser utilitzada com a polvorí durant la Guerra Civil, va ser dinamitada el 1939 i no es va poder reconstruir fins a l'any 1954 gràcies a una capta popular. L'arquitecte de la recuperació va ser Francesc Adell Ferré.

A la façana principal presenta una porta alçada sobre una petita escalinata; el conjunt, al igual que les tres finestres de la part superior, és emmarcat amb decoració d'obra vista. Al centre del creuer l'ermita és coberta amb una cúpula en volta d'aresta, coronada a l'exterior per una creu. Entre la façana nord i oest s'alça un campanar que és encapçalat per un conjunt de ribets d'obra vista. El conjunt és construït amb pedra, essent el maó usat com a element decoratiu (emmarcament d'obertures, part alta del campanar).

El santuari és situat a la dreta de la riera d'Alforja, al nord-est de la vila. Fou la primitiva parròquia, inicialment dedicada a Sant Bartomeu de la població i de Riudecols, els Tascals i les Irles. L'antiga ermita dedicada a Sant Bartomeu, del s. XII, era romànica. El 1903 fou enderrocat el primitiu santuari, i el 1904 en fou inaugurat un de nou, construït segons el projecte de l'arquitecte reusenc Francesc Berenguer Mestres, amic i deixeble de Gaudí, però que va ser signat per Jaume Vagó degut a que Berenguer encara no tenia el títol. Un cop construït el nou Santuari, es va reintegrar la Mare de Déu de la Riera (el 8 de desembre del 1904). A les acaballes de la guerra (1936-1939), amb motiu de la reculada de l'exèrcit republicà, va ser volada junt amb tot l'arsenal d'armes i municions que emmagatzemava. La seva reconstrucció es va dur a terme el 1954, seguint més o menys fidelment el model original. L'any 1981 la imatge de la Mare de Déu de la Riera va ser traslladada a l'església de la vila. Prop del santuari s'han trobat útils prehistòrics i un fragment de sarcòfag romà anomenat sarcòfag Quintus Clodius, amb una inscripció funerària mutilada (avui al Museu Diocesà de Tarragona).

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 09/07/2008

Publicació: DOGC 18/09/2009

Titularitat: publica

Bibliografia:

BLASI, F., Santuaris marians de la Diòcesi de Tarragona, Centre de Lectura, Reus, 1933.

ARNAVAT, A. i CABRÉ, T.: Arquitectura modernista al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Diputació de Tarragona, 2011.

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Camí de l'Ermita, s/n