Església parroquial de Sant Jaume

Comarca: Alt Camp

Municipi: Bràfim

Adreça: Plaça de la Vila, 4

Església parroquial situada al centre de la vila.

Tipus monument: Religiós. Església parroquial

Estil: Barroc

Datació: Segle XVII (1698)

Localització: Dins del nucli urbà de Bràfim

L'església parroquial de Sant Jaume es troba situada en el centre de la vila.

Presenta una façana d'estructura simètrica, amb el campanar a la banda esquerra, de planta quadrada i dos cossos vuitavats en disminució progressiva. La porta d'accés, centrada, és rectangular, amb carreus de pedra regular. S'hi arriba a través de quatre graons. Corona la llinda una fornícula amb la imatge del Sant a qui és dedicada l'església. Al centre de la façana hi ha una gran obertura circular.

L'acabament presenta un timpà coronat per una petita espadanya. El material bàsic de l'obra és la pedra. L'interior és d'una nau amb 5 trams, capelles laterals comunicades per obertures d'arc de mig punt, i absis poligonals. La nau es cobreix amb volta de canó amb llunetes, i les capelles amb voltes d'aresta. El cor és als peus.

Si bé, la seva forma exterior és austera, l'interior sorprèn per la lluminositat i les delicades proporcions de les voltes de llunetes. A l'interior es pot admirar un preciós retaule barroc daurat i un magnífic orgue, ambdós dignes de ser visitats. El llit de la Mare de Deu data de 1715 i l'orgue de 1730.

L'església va ser construïda a les darreries del segle XVIII sobre la planta d'un temple anterior, alguns murs del qual van ser aprofitats. L'obra va ser dirigida per Ramon Sanabra (mestre d'obres), i hi van participar treballadors francesos.

El finançament va ser en bona part degut a Joan Busquets, governador de Savallà i Vallmoll.

El llit de la Mare de Déu data de l'any 1715, i l'orgue de l'any 1730. Apareix documentada la data de 1794-97 com la del daurat del retaule barroc, obra realitzada per Joan Guasch de Valls.

El 1881 s'hi van fer obres d'ampliació, en construir-se la capella del Santíssim en el lloc que abans ocupava l'antic cementiri.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme

Data disposició: 03/11/2004

Publicació: DOGC 23/02/2005

Titularitat: privada

Bibliografia:

San Jaime nos trae la Festa Major de Verano. Diario Español de Tarragona. Tarragona: 1979. 24 juliol.

GRAN GEOGRAFIA COMARCAL DE CATALUNYA. Barcelona: 1982.

GRAN ENCICLOPÈDIA CATALANA. Barcelona: 1971.

Inventari d'esglésies. Barcelona: Arxiu Gavin, 1980.

Condicions de visita: Concertada

Ús i funció actual: Culte. Parròquia

Observacions:

S'hi celebren misses tots els diumenges de l'any a les 10:30 h.

Adreça: Plaça de la Vila, 4

Telèfon: 977 620 011 (ajuntament)

Fax: 977 620 602 (ajuntament)

Lloc web: http://www.brafim.cat