Església de la Santa Creu

Comarca: Baix Penedès

Municipi: Calafell

Adreça: Plaça de Catalunya

Edifici construït a inicis del segle XIX per substituir l'antiga església romànica de la Santa Creu, pertanyent al castell.

Tipus monument: Edifici religiós. Església

Estil: Neoclàssic

Datació: Segle XIX (1806)

Localització: Dins del nucli històric de Calafell

L'església, situada davant de l'Ajuntament, té una façana de grans dimensions, on es reflecteixen les tres naus que composen l'edifici. És dividida en dues parts per una cornisa que va de dreta a esquerra. A la part baixa hi ha una portalada allindada flanquejada per dos pilars adossats a la façana amb base i capitell; aquests aguanten un arquitrau amb tríglifs i mètopes. Per sobre hi ha un timpà de línies corbades en relleu, i en el vèrtex s'obre una fornícula amb dues columnetes, volutes i un arc de mig punt; a l'interior es troba una imatge de Santa Hel·lena, obra de l'artista lo cal Isidre Romeu. Per sobre hi ha una rosassa emmarcada amb una motllura. El mur de la façana està rematada per una cornisa en forma de timpà amb els laterals horitzontals, que en el centre té un petit òcul, i en la part superior es remata amb una creu. Al costat esquerre es troba el campanar, de forma quadrada amb els angles aixamfranats, on s'obren finestres d'arc de mig punt a cada costat, per a les campanes. L'absis és rectangulars i té una obertura central amb un vitrall modern. Al costat dret de l'absis s'obre la capella del Santíssim i al costat esquerre la sagristia. La capella del Santíssim es va decorar als anys seixanta del segle XX amb pintures de temes eucarístics.

Fruit de l'importament desenvolupament econòmic que Calafell té en el segle XVIII, són algunes importants edificiacions del moment, com l'església de la Santa Creu. Es va començar a construir a finals d'aquesta centúria, i fou inaugurada el 1806. El campanar se li va afegir el 1857, i una placa commemorativa indica que va ser restaurada el 1878.

Titularitat: privada

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior. A l'interior els dies de celebració

Ús i funció actual: Edifici religiós. Església

Adreça: Plaça de Catalunya