Torre de Viola o Casalot del Viola

Comarca: Baix Penedès

Municipi: Calafell

Adreça: Sobre un turó a la cara nord de la Muntanya del Comú

Conjunt format per una torre defensiva, construïda durant el període bèl·lic del segle XVII, precedida per un tancat i que després del seu ús militar es va utilitzar com a masia.

Tipus monument: Edifici militar. Torre de defensa

Estil: Obra popular

Datació: Segle XVII, probablement durant la Guerra dels Segadors (1640-1652)

Localització: Sobre un turó, en la cara nord de la Muntanya del Comú, partida de les Trinxeres

Edifici de planta quadrada, de 5,4 m de costat, construït amb una base de maçoneria, d'aproximadament 1 m d'alçada, que serveix per fonamentar parets de tàpia amb enlluït de morter. Les evidències conservades indiquen la presència de dos sostres, i l'alçada conservada supera els 9 m, aixecats amb tapieres d'1,1 m. La coberta seria a doble vessant, i en les parets es conserven espitlleres d'esqueixada o simples. La torre estava envoltada per un fossat. Un cop perduda llur funció defensiva, la torre es transforma en una masia, i se li adossa un cup de maçoneria i planta circular.

La seva construcció estaria relacionada amb la Guerra dels Segadors, que va afectar durament la vila de Calafell. Es planteja la possibilitat que hagi estat un fortí fuseller, utilitzat com a refugi per les forces irregulars de miquelets en cas d'atacs de la cavalleria espanyola.

Tipus: BCIN - Monument històric. 574-MH

Disposició: Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Data disposició: 11/10/1993

Publicació: DOGC 1807

Titularitat: publica

Estat de conservació: Mitjà

Accés: Regular

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior

Ús i funció actual: En desús

Observacions:

Inicialment s'havia plantejat que fos un columbari romà, o una torre medieval. Finalment, arran de les excavacions arqueològiques del 1998, es va poder datar la seva construcció en el segle XVII, i relacionar-la amb una torre defensiva construïda durant la Guerra dels Segadors.

Adreça: Sobre un turó a la cara nord de la Muntanya del Comú

Telèfon: 977 699 009 (ajuntament)

Fax: 977 699 155 (ajuntament)

Lloc web: http://calafell.cat/municipi/patrimoni/casalot-viola