Ermita de la Mare de Déu de Barrulles

Comarca: Baix Camp

Municipi: Capafonts

Adreça: Partida de Barrulles

Ermita probablement del segle XII, restà mig abandonada i feu de masia fins que va ser restaurada el 1956. El seu entorn ha estat adaptat per fer colònies.

Tipus monument: Religiós. Ermita

Estil: Romànic

Datació: S. XII-XIII

Localització: Al nord de la població, després del coll de Mont-ral

És de petites dimensions, amida uns 10 m de llargada per uns 6 d'amplada. Té una petita capella lateral adossada al costat nord. La restauració permet veure el tipus de parament aconseguit a base de carreuó i paredat de reble. De la façana en destaca el portal de punt rodó i un petit campanar d'espadanya. La coberta és a dues vessants. La imatge de la Verge és del segle XV, d'alabastre policromat, i es troba a l'església parroquial. Hi ha una rèplica a l'interior de l'ermita.

El seu origen es remunta probablement al segle XII, durant el repoblament. Es conserva documentació relativa de 1225 i 1517. A finals del segle XIX el mal estat de l'ermita va fer que la imatge de la Mare de Déu d'alabastre es traslladés a l'església parroquial. Restà mig abandonada i féu de masia pràcticament fins que fou restaurada. Durant la Guerra Civil la imatge va desaparèixer. Per iniciativa del rector Anton Novell, l'ermita es va refer l'any 1956.

Tipus: BCU

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 15/07/2010

Titularitat: altres