Església parroquial de Santa Maria

Comarca: Baix Camp

Municipi: Capafonts

Adreça: Plaça de l'Església, 5

Església parroquial de la població de Capafonts, edificada a finals del segle XVIII. A l'interior conserva una pintura mural del pintor d'Alcover, Laureà Català.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Barroc

Datació: Finals del segle XVIII

Localització: Nucli històric Capafonts

L'església és d'estil neoclàssic, de planta de creu llatina, amb tres naus i cúpula. La façana és l'element més remarcable del temple parroquial. Els angles, el rosetó i la fornícula central són de carreus, mentre que la resta de maçoneria. A la fornícula central hi ha la imatge de la Mare de Déu que va ser arrencada als anys 30 i més tard fou retornada al seu lloc. A sobre hi ha un rosetó i com a remat, un frontó triangular amb un petit òcul. A la zona dreta dels peus hi ha un campanar força elevat de base quadrada i tres cossos poligonals.  L'altar major és dedicat a l'Assumpció de la Mare de Déu, amb un mural pintat al fresc que ocupa tot el pany de paret de l'àbsis obra del pintor alcoverenc  Laureà Català, element artístic important. Actualment, també trobem el de Sant Abdon i Sant Senén , col·locats l'any 1984 en el lloc que antigament ocupava l'altar de la Mare de Déu dels Dolors.

L'església originària de Capafonts, al final del segle XV, era de col·lació de l'arquebisbe. Fou església sufragània de Capafonts la de sant Esteve de la Febró. Segons l'inventari del 1924, l'església actual començà a bastir-se el 1800, acabant el 1820. Tot i això, la dovella de la porta principal duu la data de 1793. Tanmateix, la visita pastoral efectuada per l'arquebisbe Mon i Velarde l'any 1805 encara es va fer a l'església vella. A l'església parroquial de Capafonts es conservà fins el 1936 la talla del segle XV de la Mare de Déu de Barrulles, d'alabastre policromat, procedent de l'ermita del mateix nom.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 15/07/2010

Titularitat: altres

Bibliografia:

CASELLAS, A., "Inventari església de Capafonts any 1924", Orella de Farena: Publicació lligam i portaveu dels veïns de Farena, 28, Farena, 30-31, 2001.

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Plaça de l'Església, 5

Telèfon: 977 86 80 49 (Ajuntament)

Fax: 977 86 80 57 (Ajuntament)