Ermita de Sant Pere de Savella

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Ermites

Municipi: Conesa

Adreça: Camí de Savella, des de Conesa.

Església romànica de l'antic nucli poblacional de Savella, que amb el despoblament del lloc ha esdevingut una ermita.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Romànic.

Datació: Segles XII-XIII.

Localització: Per arribar-hi cal agafar el camí asfaltat en direcció a Forés des de Conesa.

L'església parroquial, dedicada a sant Pere, és romànica, i fou bastida al final del segle XII i principi del XIII. És d'una sola nau, amb volta de canó un xic apuntada, i absis semicircular, que en una recent restauració ha estat coberta amb lloses de pedra. Presenta diversos períodes constructius. A mitjan s. XIV es va obrir una capella al mur nord. L'absis, que fou sobrealçat, té una finestra i un fris de mènsules envolta el ràfec de la teulada. Els murs tenen un fris llis. La portada és adovellada amb doble arquivolta i unes impostes sostingudes per columna i capitell a cada costat. Els capitells estan decorats amb unes àguiles. Aquest portal és al mur de migdia. La portada va ser modificada tardanament. Aleshores es va reduir la llum de l'arc de mig punt i s'instal·là la porta de fusta actual. A la façana de ponent hi ha una finestra adovellada amb dues impostes. Al mur del nord hi ha afegida una capelleta. A la teulada, sobre l'arc triomfal, hi ha un campanar de cadireta d'un ull, coronat per tres esteles funeràries. En destaca la portada romànica, que presenta capitells amb motius zoomòrfics. S'hi conserva una imatge de pedra, de dimensions superiors a les naturals, de sant Pere, que fou molt venerada pels fidels dels pobles veïns. Al costat de l'església hi ha les restes d'un cementiri abandonat.

Antiga església del nucli de població de Savella avui convertida en ermita. El poblament de Savella va pertànyer inicialment al castell de Forès. Fins el 1154 va formar part del bisbat de Vic. El 1330 es va posar punt i final a un plet amb la parròquia de Forès per la qual l'església de Sant Pere fou separada de la parròquia de Forès i unida a la de Fonoll com a sufragània. El 1383 va passar a la senyoria de Santes Creus i a la fi del segle XV hagué d'atorgar-se una carta de població, amb moltes franquícies, per mirar d'aturar el seu despoblament, ja que quasi no quedava ningú. Avui està totalment despoblat.

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Per visitar-la per dins cal demanar les claus a l'Ajuntament de Conesa.

Ús i funció actual: Culte. Ermita.

Observacions:

Forma part del municipi de Conesa però pertany a la parròquia de Forès.

Adreça: Camí de Savella, des de Conesa.

Telèfon: 977 898 235 Ajuntament.

Fax: 977 898 235 Ajuntament.

Lloc web: http://patrimoni.serviconca.org/monuments/detall.php?id=681

Adreça electrònica: ajuntament@conesa.cat