Ermita de Sant Joan del Codolar

Comarca: Priorat

Municipi: Cornudella de Montsant

Adreça: Al peu del cingle del Montsant

L'ermita de Sant Joan del Codolar situada als peus dels cingles del Montsant, rep aquest nom, pel Sant a la que està consagrada, Sant Joan, i per les característiques del lloc on es situa, està envoltada per grans còdols.

Tipus monument: Religiós. Ermita.

Estil: Barroc

Datació: Segle XIII-XVIII

Localització: A la base del cingle del Montsant, a uns tres quilòmetres del poble.

L'edifici de paredat i reforç de carreu als angles presenta  tres naus, diferenciades per pilars amb creuer no sobresortit i cobert per cúpula a la intersecció i per volta de mig punt amb llunetes que arrenca d'un fris continuo. Als peus hi ha un cor suportat per un arc rebaixat i el presbiteri és situat a nivell més alt que la resta del temple. Darrera hi ha el cambril on es venera una reproducció de la imatge deSant. La senzilla porta d'entrada de pedra dona accés a dues petites sales amb cúpules rebaixades. L'altar es data al  XVIII. A la façana principal trobem dues petites obertures a ambdós costats de la porta d'entrada. A sobre d'aquesta s'observa la data 1780. A la mateixa façana a la part superior hi ha un rellotge  de sol, i sota una petita obertura circular. Al costat de la capella es troba a la casa l'ermità.

La construcció primitiva, sembla ser que es data el s. XIII, però les primeres notícies es donen al segle XVI, quan el 1509 es beneí la campana i el 1571 s'amplià el temple. S'enllestiren noves obres de reforma el 1661 i es beneí la casa de l'ermità. En aquell moment s'havia dotat l'església de retaules. L'ermita, cap a finals segle XVII,  fou considerablement ampliada, enderrocant, segurament, part de la construcció anterior i es tornà a reformar el 1780 (data que figura a la portalada) amb elements abarrocats. Ocupada pels francesos, fou reconstruïda el 1820. L'any 1877 es procedí a venerar el cambril, i el 1864 es feu l'escalinata del presbiteri i s'havien arranjats els altars. El 1936 només fou salvada la imatge del titular, per Ignasi Malloll, que fou duta primer al museu de Reus i després de la guerra restituïda al seu lloc. A principis de la dècada del 1980 s'enderrocà una casa annexa, anomenada "dels musics", i es va condicionar la façana de l'ermita així com també l'altra casa annexa. Es tracta d'una ermita de gran devoció, havent obtingut el Jubileu per part d'alguns pontífexs. L'ermita i el camí que hi porta són voltats de xiprers. El 17 de gener s'hi celebra un aplec i hom també hi puja per Sant Joan.

Titularitat: altres

Condicions de visita: Actualment, a la casa annexa encara hi viu una ermitana, que s'encarrega del manteniment, això fa possible que sigui l'única ermita de la comarca que pot ser visitada habitualment.

Ús i funció actual: Culte. Ermita.

Adreça: Al peu del cingle del Montsant

Telèfon: 977 561 416