Església de Santa Maria de Siurana

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Esglésies

Comarca: Priorat

Municipi: Cornudella de Montsant

Adreça: Plaça de l'església. Siurana.

El temple romànic, senzill i bell, presenta una sola planta amb volta de canó lleugerament apuntada i un absis semicircular a la capçalera del temple. Sense decoració exterior, destaca la porta d'entrada i la finestra de l'absis.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Romànic

Datació: Segles XII-XIII

Localització: El temple es localitza, al cim de penya-segat, en un dels extrems de poble.

Al tractar-se d'un temple amb característiques del  romànic tardà, permet datar-lo als voltants dels segle XII o inicis del segle XIII. L'edifici presenta una sola nau coberta amb volta de canó apuntada, i l' absis és semicircular amb volta semiesfèrica. S'observen unes exedres, que no sobresurten a l'exterior, a ambdós costats de la nau. L'interior està poc decorat, només hi ha una imposta que recorre el contorn dels paraments laterals i de l' absis. A l'exterior, sense decoració, destaca la porta d'entrada formada per tres arquivoltes en gradació de motllures i guardapols que envolten el timpà esculpit, que considerant la seva mida i diferència de forma amb l'arc que l'envolta, possiblement sigui reutilitzada. Al centre del timpà es representa la imatge de Crist crucificat, amb el Sol i la Lluna, representacions florals i dos lleons a la part superior.  Flaquejant el peu de la creu hi té dos grups de quatre apòstols sota arcs de mig punt. La inscripció que tenen a sobre permet identificar-ne a cinc: Sant Felip, Sant Andreu, Sant Pau, Sant Jaume i Sant Tomàs. Les arquivoltes es recolzen en una imposta correguda amb una decoració repetida de línies ondulades que discorre sobre els sis capitells, tres a cada costat, els quals es situen de forma simètrica des del punt de vista de la seva temàtica. En ambdós costats, el capitell interior està decorat amb fulles d'acant, el central té penques llises i pinyes penjant i l'exterior presenta l'escena de Daniel a la fossa dels lleons. El cimani de tots els capitells està format per daus. Dues mèsules amb la representació de dos atlants sostenen la llinda llisa. A l'angle sud-oest trobem el campanar que presenta planta quadrangular. S'observa una finestra d'arc de mig punt a cada cara i a quatre aigües. El campanar es va construir posteriorment.

L'any 1153, es va construir una primitiva església que no sembla correspondre amb l'actual. Aquesta fou erigida a la fi del segle XII i es troben els primers llibres parroquials datats del 1220. el 1682 fou instal·lat un retaule i el 1794 s'hi feu un cambril per a la imatge de la Mare de Déu, de gran devoció. Possiblement sofrí danys durant la guerra del francès i diversos autors parlen de reconstrucció, constatada a dues columnes i capitells de vora 1900. El 1979 van robar els objectes més valuosos. El campanar sembla posterior a la construcció del temple, atès que hi és imbricat i són encara visibles els carreus d'angle de la nau.

Tipus: BCIN, Conjunt històric.

Data disposició: 27/07/1995

Publicació: DOGC 1979 / 19941130

Titularitat: altres

Ús i funció actual: Culte. Parròquia.

Observacions:

Al seu cambril, hi ha la marededéu asseguda i amb l' infant segut als seus genolls. Es tracta d'una imatge de fusta policromada de 98 cm. En realitat és una còpia de la imatge que van robar l'any 1979. És coneguda, popularment, com la Mare de Déu de l'Aigua, una denominació que per ella mateixa explica la importància d'aquest santuari en les pregàries dels pobles de la contrada en demanda de pluja i bones collites. La llegenda diu que la imatge va ser donada pel mateix comte Ramon Berenguer IV, qui la portava sempre que anava de campanya contra els moros, i que moltes de les grans batalles guanyades als sarraïns ho van ser gràcies a l'ajut d'aquesta imatge. En passar per Siurana, Ramon Berenguer va fundar l'església i va deixar-hi, com a patrona de la població i d'aquella serralada, la imatge que portava.

Per això, els feligresos de Cornudella, Poboleda, la Morera, Arbolí, Albarca i la Febró, acompanyats de clergues i autoritats, anys enrere pujaven en processó a Siurana amb la Vera-Creu i el Sant Crist gros arborat. En arribar al poble, la Mare de Déu els esperava fora l'església, i començaren les pregàries per la pluja, en les quals prenien part sis o set-centes persones que ocupaven tota l'esplanada del costat del temple. Un orador sagrat dirigia la paraula als fidels allí congregats. Conten que una vegada, tot i fer un bon sol en començar la cerimònia, es mullaren de debò abans d'acabar-la.

Adreça: Plaça de l'església. Siurana.

Telèfon: 977 561 416

Lloc web: http://www.cornudella.altanet.org