Esglesia parroquial de Sant Jaume

Comarca: Tarragonès

Municipi: Creixell

Adreça: Plaça de l'Església

Tot i que les primeres notícies de l'església de Sant Jaume daten del segle XIII, l'edifici actual és un temple que barreja estils com el gòtic i el renaixentista, construït en el segle XVI.

Tipus monument: Religiós. Església parroquial

Estil: Gòtic - Renaixement - Modernisme

Datació: Segles XVI, XVII i XX

Localització: Casc antic

L'església és un edifici on trobem barrejats els estils gòtic i renaixentista. L'estructura interna és de nau única amb capçalera plana i capelles laterals al costat de l'Evangeli i una capella baixa al costat de l'Epístola coneguda com la Cripta, amb volta de maons i data de 1663. A la nau hi ha creueria quadripartita i volta de canó a les capelles, i la clau del presbiteri conserva una inscripció amb la data de 1559.

La façana és renaixentista amb frontó triangular damunt de pilastres a la porta principal i una petita fornícula on hi ha la imatge del Sant. Al costat hi ha l'antiga rectoria, que és un edifici de pedra amb portada d'arc de mig punt i finestres decorades amb motllures. Són destacable les pintures murals del segle XVII amb les imatges de Santa Tecla i Santa Llúcia.

El campanar, construït l'any 1771, és una estructura de base quadrada i cos superior octogonal. Fou restaurat per Josep Maria Jujol a inicis del segle XX, qui li afegí el cimbori que el corona.

L'església fou construïda sobre un temple anterior per decret del cardenal Dòria, l'any 1559. Malgrat construir-se durant el reanixement, el seu estil respon encara a la tradició gòtica. La portalada és posterior, del 1622, i d'estil renaixentista tardà, amb una fornícula on s'hi va col·locar la imatge gòtica de sant Jaume procedent de la façana antiga.

El 1771 se li va afegir el campanar, culminat per un cimobori modernista per Josep M. Jujol entre 1911 i 1929.

Titularitat: altres

Bibliografia:

Condicions de visita: Hores de culte

Ús i funció actual: Culte

Observacions:

El 1936, com tantes altres esglésies, va ser incendiada i es va perdre tot el seu valuós contingut artístic, entre el qual hi havia un remarcable altar major barroc.

Adreça: Plaça de l'Església

Telèfon: 977 800 202 (Ajuntament de Creixell)

Fax: 977 800 009 (Ajuntament de Creixell)

Lloc web: http://www.creixell-aj.org