Festes Tradicionals de l'Arròs

Comarca: Baix Ebre

Municipi: Deltebre

Adreça: Carretera de la Marquesa s/n. Barracas d'en Salvador

La festa tradicional de l'Arròs, té com objectiu principal recuperar i donar a conèixer les tasques relacionades amb el cultiu de l'arròs amb una gran jornada lúdica i festiva. Les barraques de Salvador són l'escenari de la plantada i de la sega, la gran festa on tothom s'arromanga per plantar i segar l'arròs com es feia antigament. La festa de la plantada és la primera de les tres celebracions de les Festes Tradicionals de l'Arròs que s'organitzen a Deltebre . La següent, i coincidint amb el procès de la maduració de l'arròs, és la de la birbada i es clou finalment amb la sega, ja al setembre.

Informació: Ajuntament de Deltebre.

Data: Mitjans de juny, la plantada. Mitjans de setembre, la sega.

Temàtica: Tradicions del camp.

Orígen i evolució:

El dia 16 de juny de 2001 es va celebrar per primera vegada, la festa de la plantada de l'arròs, a proposta d'un grup d'empresaris turístics i amics. La festa es va organitzar de la manera més humil, a mode de prova, que va resultar tot un èxit, i va incitar a organitzar-la d'una manera anual.
Els objectius d'aquesta fira són crear un actiu turístic mitjançant la recuperacions de les tradicions, explicar de la manera més amena i divertida als visitants i als més joves, com es realitzaven antigament les tasques relacionades amb l'arròs. A més de recuperar antigues costums i tradicions, com la indumentària típica i el cant i ball de jota. I finalment implicar a la gent del poble en la participació activa de la festa.

En la festa de la plantada es reviu la labor de plantar l'arròs a mans amb els estris i característiques que empraven els pagesos antigament. Tal i com es relata des del Museu del Montsià: "Tradicionalment, l'arròs es conreava mitjançant el mètode del trasplantament i el treball de l'home i els animals. Les fases del treball començaven al mes de març amb la preparació dels camps i acabaven a la tardor, amb les feines de transformació del gra: xarugar, entaular, plantar, adobar, birbar i segar l'arròs, així com les tasques de batre, ventar, solejar, pesar i emmagatzemar, deixant-lo llest per a espellofar-lo i pulir-lo als antics molins arrossers de la zona"."Abans de començar la plantada pròpiament dita, el que s'ha de fer és arrancar el planter , formant garbes . Aquestes garbes es treuen del soto amb un tirasset i es transporten amb carro als quadros on s'ha de plantar, reprtint-les amb un tiràs o un barquet. Al matxero l'ajuden a treure les garbes els garbers que generalment són nens o nenes. Quan el carro realitza el trasllat i reparteix les garbes , la colla (els plantadors) aprofiten per esmorzar. Un cop les garbes repartides, comença la fase de plantar. Per començar el tallador pren les mides a l'utxa . Els plantadors es col·loquen entre el marge i el tallador i comencen a plantar tots en línia.Cada plantador té la seva garba , que va plantant en petits manolls de planter. La funció del garber és a anar repartint garbes als plantadors, tot procurant que aquests sempre tinguin planter a mà. En cas que el segador es despisti, se li reclama al crit de garba! . El cap de colla dirigeix i anima els plantadors i a la vegada va replantant les barques , guaixos que es desenganxen del fang i queden surant".

Actes principals:

Desfilada de carros i carretes, acompanyats pels segadors, pels principals carrers del poble fins al recinte de la festa. Seguidament inici de la sega o de la plantada. Primerament els segadors experimentats per fer una demostració, després els iniciats. Els visitants també podran plantar o segar. Després de la plantada o de la sega, es fa una demostració de les tasques relacionades com batre a pota, erar, picar en cadup, envasar. Dinar popular. Concurs de Jota improvisada. Tallers i jocs tradicionals. Mercadet d'objectes tradicionals. Actuacions en directe.

Informació: Ajuntament de Deltebre.

Adreça: Carretera de la Marquesa s/n. Barracas d'en Salvador

Telèfon: 977 489 309 Ajuntament