Palau dels comtes d'Azahara

Comarca: Priorat

Municipi: Falset

Adreça: Cantonada entre carrer de Dalt, dels Arcs i Francesc Puig

Aquesta construcció, situada a l'extrem nord-est del municipi, es va bastir els segles XV-XVI, probablement damunt d'una edificació anterior àrab. Posteriorment, en el segle XIX un dels membres de la casa Azara es va casar amb una falsetana, i va passar a anomenar-se casa dels comtes d'Azara o Azahara.

Tipus monument: Civil. Palau.

Estil: Gòtic. Renaixentista

Datació: Segle XV-XVI

Localització: Es troba a la banda nord-est del municipi, molt a prop de l'ajuntament.

Construcció de grans dimensions, de planta composta, amb façanes obertes a tres carrers diferents. La més destacable és aquella orientada cap el carrer de Dalt, constituïda de dos paraments en angle i formada per planta baixa, entresòl i dos pisos. La planta baixa es caracteritza per la porta principal d'arc de mig punt adovellat i altres dues laterals amb llinda. Per damunt de la porta de la dreta i en eix amb aquesta s'obre una finestra rectangular. Al primer pis hi han dos balcons, amb barana d'època posterior, i una finestra, tots ells amb guardapols a la part superior. El pis superior, afegit posteriorment, presenta tres finestres.

El material utilitzat enaquesta façana ha estat bàsicament la pedra, amb alguns trams de maçoneria arrebossada i pintada. Les altres dues façanes, aquella oberta al carrer dels Arcs i al de Francesc Puig i Bes, es presenten arrebossades i amb un nombre important d'obertures simètricament distribuïdes. A l'interior hi destaca el pati gòtic, de planta quadrangular coronat amb una cúpula amb llanterna i una escala que dóna a la planta noble.

L'edifici va ser construït al segle XVI damunt, probablement, d'una allotja àrab, i és un exemple de l'existència d'una burgesia benestant en aquest període a Falset. Posteriorment, al segle XI,X un noble de la casa Azara va contraure matrimoni amb una falsetana i va adquirir la casa, que des de llavors es va conèixer amb el nom de casa dels comtes d'Azara. L'any 1964 es va instal·lar al primer pis el Museu Municipal. A l'actualitat és també la seu de l'Institut d'Estudis Falsetans i del Consell Comarcal de Priorat.

Tipus: BCIL

Disposició: Pla d'Ordenació Urbanística Municipal

Data disposició: 03/10/2008

Titularitat: publica

Estat de conservació: Mitjà

Ús i funció actual: Consell Comarcal del Priorat

Observacions:

També es coneix com la Casa Gran.

Adreça: Cantonada entre carrer de Dalt, dels Arcs i Francesc Puig

Telèfon: 977 831 023