Espais històrics de la batalla de l'Ebre: Les Devees-E022

Comarca: Terra Alta

Municipi: Fatarella, La

Adreça: Les Devees

Es tracta d'un dels fragments més ben conservats d'aquesta línia defensiva. Es localitzen dos conjunts diferenciats: trobem dos grups de refugis i un conjunt de trinxera amb altres elements complementaris. Un dels refugis va ser bastit aprofitant antic un forn de calç. En un nivell superior al dels refugis s'observa una línia de trinxera fent ziga-zaga amb pous de tirador a banda i banda.

Tipus monument: Espai històric Batalla de l'Ebre.

Estil: Obra popular.

Datació: Segle XX

Localització: Les Devees

La posició de les Devees forma part de la xarxa de protecció del poble de la Fatarella. El refugi, que encara es conserva, el construeixen els soldats de la posició i l'utilitzen com a cambra per a dormir i lloc de resguard. A sobre del refugi s'observa part de la línia de trinxera, de la qual és ressenyable la seva forma de ziga-zaga l'objectiu de la qual és reduir l'efecte dels obusos enemics i facilita la defensa. Originàriament tenia prop de 180 cm de profunditat, encara que els efectes de la sedimentació n'han reduït la fondària a les mides actuals.

L'espai històric de les Devees formava part de la xarxa defensiva que l'exèrcit republicà va anar construint  al llarg de la riba dreta de riu, per tal d'aturar l'ofensiva franquista. Aquest espai ocupa els primers metres del camí dels Montagudells situat en un indret estratègic, pròxim al nucli urbà, i va ser ocupat per la 35ena Divisió Internacional de l'exèrcit republicà el 25 de juliol de 1938. Aquesta zona no va ser ocupada per les forces franquistes fins gairebé el final de la batalla de l'Ebre, entre els dies 11 i 12 de novembre, quan el front republicà del sud ja havia perdut les serres de Cavalls i Pàndols i les poblacions de Pinell de Brai, Miravet i Móra d'Ebre. Sembla, que tot i que era un lloc estratègic, l'ocupació es va fer de forma pacífica quan els republicans ja s'havien retirat cap a Ascó.

Tipus: BCIL

Disposició: Acord Ple Consell Comarcal

Data disposició: 29/09/2005

Titularitat: publica

Estat de conservació: bo

Ús i funció actual: Monument commemoratiu.

Adreça: Les Devees

Telèfon: 977 413 609 / 977 413 830 Ajuntament