Església de Sant Jaume de Figuerola

Comarca: Alt Camp

Municipi: Figuerola del Camp

Adreça: C/ de Dalt, 1

Església parroquial del Sant Jaume de Figuerola.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Romànic / Barroc

Datació: Segle XII - Segle XVIII (1781 - 1789)

Localització: Al nord-est del nucli urbà de Figuerola del Camp.

La primigènia esglèsia romànica de Sant Jaume de Figuerola estaria ubica en el mateix lloc on està l'actual. En enderrocar-se la primitiva esglèsia, una part va ser utilitzada per a la construcció de la nova. L'espai que ocupava correspon actualment a la zona de l'altra, les dues sagristies i les dues capelles laterals. Se'n conserva la base de les dues parets laterals i la posterior, en les quals s'observen senyals de picapedrers. Cal destacar la façana est, on es troba una petita finestra d'arc de mig punt. Així mateix, és notable el rosetó de la façana nord.

Església, barroca de planta de creu grega, presenta elements romànics integrats. A l'interior trobem una cúpula semiesfèrica central que exteriorment es correspon amb un cimbori. Les estructures portants són pilars amb basament de pedra i acabats en capitells corintis, que sostenen arcs de mig punt. El cor s'aixeca als peus de l'església. La façana recorda un temple càssic.

La porta, d'arc rebaixat, presenta brancals que imiten pilastres amb grans basaments. Per damunt de la llinda hi ha un fris amb la inscripció "1789" i un frontó triangular amb un nínxol buit. La façana es troba coronada per un altre frontó resseguit per una cornisa de maó. El campanar s'aixeca als peus, a l'esquerra. Té planta quadrada amb dos cossos vuitavats damunt. L'edifici és de pedra i maçoneria. En enderrocar-se la primitiva església, una part va ser utilitzada per a la construcció de la nova. L'espai que ocupava correspon actualment a la zona de l'altar, les dues sagristies i les dues capelles laterals. Se'n conserva la base de les dues parets laterals i la posterior, en les quals s'observen senyals de canters. Cal destacar la façana est on es troba una petita finestra d'arc de mig punt i, a la façana nord, un notable rosetó. A la sagristia es troben dos esglaons provinents d'una làpida medieval, amb incscripcions.

L'església romànica de Figuerola apareix ja esmentada a la butlla del 1194, temps en què Figuerola formava part del Castell de Prenafeta.

Posteriorment, en augmentar considerablement la població, va ser modificada (1488) i, per últim, enderrocada parcialment per fer-ne una de nova i més gran al segle XVIII.

La nova església va ser construïda entre 1781 i 1789. Va ser incendiada durat la Guerra Civil (1936-1939) i el seu interior quedà completament malmés. Posteriorment va reconstruir-se mitjançant donatius, per subcripció pública i prestacions personals. El 1946 s'acabà d'enguixar l'església i se'n reconstruí el cor. El 1956 va construir-se l'altar major i el cambril de la Verge, amb pintures de M. Teresa Jou. El campanar va ser acabat el 1792.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme

Publicació: DOGC 25/01/2006

Titularitat: privada

Bibliografia:

Geografia General de Catalunya. Barcelona: 1980.

Gran Geografia Comarcal de Catalunya. Barcelona: 1982. Gavín, Josep Maria.

Inventari d'esglésies de Catalunya. Barcelona: Arxiu Gavín, 1978.

Notes històriques de Figuerola. Figuerola: 1980.

Condicions de visita: Concertada

Ús i funció actual: Culte. Parròquia

Adreça: C/ de Dalt, 1

Telèfon: 977 630 034