Església de Sant Mateu (Miramar)

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Esglésies

Comarca: Alt Camp

Municipi: Figuerola del Camp

Adreça: Miramar

Església d'estil romànic del nucli urbà de Miramar, construïda en el segle XII.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Romànic

Datació: Segle XII

Localització: A la part alta del nucli urbà de Miramar, al vessant de llevant de la serra del mateix nom.

Església romànica d'una sola nau, amb el seu eix lleugerament desplaçat respecte de l'absis semicircular de la capçalera. A aquest edifici s'hi afegí una sagristia sobresortint a la banda exterior esquerra.

Té porta d'accés lateral, d'arc de mig punt amb dovelles de pedra ben escairades, que presenta una senzilla decoració geomètrica tallada en la pedra de la dovella central, l'arquivolta i les impostes. Damunt la porta hi ha un campanar d'espadanya d'un sol ull. L'església té un cimbori vuitavat, i la coberta és a dos vessants, de teula. La construcció és de pedra, amb arrebossat.

Al centre de l'absis s'obre una petita finestra de doble esqueixada feta amb pedra treballada i amb un petit reclau al centre.

L'aparell de l'església, amb restes d'arrebossat, és de carreus de mida mitjana, força irregulars, en alguns llocs formant filades horitzontals, i palesa les formes rurals de l'arquitectura del segle XII.

D'aquesta església es tenen molt poques referències, ja que mai va ser considerada parròquia, sinó que fou tradicionalment sufragània de Sant Jaume de Figuerola del Camp.

L'església de Sant Mateu de Miramar ha estat modificada al llarg dels anys. Avui aquest agregat està despoblat, no ens queden restes del castell però en canvi aquesta església romànica està en molt bon estat. Malgrat no trobar-se documentada, el tipus de construcció permet inscriure-la en un estil romànic aproximadament del segle XII. Havia estat església parroquial agregada a Prenafeta, municipi del que formava part.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme

Publicació: DOGC 25/01/2006

Titularitat: privada

Bibliografia:

CASAS, A.M.: De l'Alt Camp al Priorat. Barcelona: Abadia de Montserrat, 1981.

Els Castells catalans. Barcelona: Dalmau, 1971.

GRAN GEOGRAFIA COMARCAL DE CATALUNYA. Barcelona: 1982.

Inventari d'esglésies de Catalunya. Barcelona: Arxiu Gavin, 1979.

Les valls del Gaià, del Foix i de Miralles. Reus: Imprenta M. Roca, 1934.

Catalunya Romànica. Volum XXI. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1995.

Condicions de visita: Concertada

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Miramar

Telèfon: 977 600 013