El Molí de l'Oriol

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Flix

Adreça: Avinguda de la Llum

Antic molí d'oli al sud del nucli urbà, avui conservat per iniciativa ciutadana i on es realitzen excavacions arqueològiques.

Tipus monument: Industrial. Molí

Estil: Obra popular

Datació: Segle XVII

Localització: Al sud del nucli urbà, a prop del pas de barca.

El Molí d'Oriol és un antic molí de premses de biga i lliura, situat actualment en zona urbana, entre els carrers, Avinguda de Catalunya, Avinguda de la Llum i Carrer del Mercat. Es conserven al recinte del molí les restes de quatre premses d'oli, la cinquena és a l'exterior, la primera intervenció arqueològica duta a terme en aquesta instal·lació pre-industrial es va fer entre l'1 al 31 de juliol de 2004 mitjançant dos camps de treball per a joves organitzats per l'Ajuntament de Flix, el Departament de Joventut de la Generalitat de Catalunya i la Fundació Josep Carol. La segona campanya d'excavacions al Molí d'Oriol, es va fer sota el patrocini i coordinació de l'Ajuntament de Flix i es realitzà entre l'1 i el 15 de juliol de 2005, va comptar amb la col·laboració de 17 voluntaris, un grup dels quals eren alumnes del I.E.S de Flix. Les dos campanyes van estar dirigides pels arqueòlegs, naturals de la població de Batea, Josep M. Pérez Suñé i Pere Rams i Folch.

És documentat ja al segle XVIII, en una pedra situada a la façana on es pot llegir: "AÑO DE 1789 REYNANDO LA MAGESTAD DE CARLOS IV SE AUMENTO UNA TERCERA PRENSA EN ESTE MOLINO SIENDO INTENDENTE EL SR BARON DE LA LINDE Y SU COMISIONADO DON GREGORIO CARPINTIER DE LA CIUDAD DE TORTOSA" i al segle XVII en el Capbreu de Flix de 1625 (Arxiu Històric de Barcelona, Baronies, C-XII-6) " lo molí de la sansa junt lo molí del oli del sord al camí de la barca" (actual Avinguda de Catalunya).

Titularitat: publica

Estat de conservació: Mitjà

Condicions de visita: Visites guiades durant les jornades de patrimoni històric al mes de setembre

Ús i funció actual: Jaciment arqueològic