Ermita de la Mare de Déu del Remei

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Ermites

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Flix

Adreça: Vessant sud de la Punta de la Senyora.

Ermita construïda als afores de Flix, el segle XIX, on cada dilluns de Pasqua es celebra una romeria.

Tipus monument: Santuari. Culte cristià.

Estil: Obra popular.

Datació: 1852

Localització: a 6 km al nord del municipi, a prop de la Punta de la Senyora. Als vessants d'un turó que domina el riu de la Cana, a la riba dreta d'aquest riu, al N de la vila.

Construcció d’una sola nau amb l’absis realitzant aprofitant l’interior de l’abric natural que conforma la pròpia roca. La nau està coberta amb volta de canó, però el sector anterior al presbiteri està cobert amb una cúpula sobre petxines, de planta octogonal i coberta exterior de teula, sustentada per quatre pilastres angulars formades amb capitells compostos daurats per damunt dels quals hi ha un entaulament que recorre també la longitud dels laterals de la nau. A la banda dreta de l’absis es situa la sagristia i als peus de la nau, el cor, sostingut per una volta rebaixada. La il·luminació es realitza a través de finestres quadrangular situades al tambor de la cúpula i a la part superior dels laterals de la nau. La façana principal presenta un portal rectangular amb llinda, on es pot observar el nom de la patrona, sobre la qual s’observa una motllura sobresortida aguantada per dues mènsules. A banda i banda d’aquesta porta s’observen dues finestres quadrangulars de petites dimensions. A la part superior hi ha un ull de bou i un rellotge solar i coronant la construcció un timpà de forma semicircular a l’interior del qual hi ha un altre ull de bou més petit. A la part superior hi ha un campanar d’espadanya amb una sola obertura i una campana. L’església està bastida amb pedra lligada amb abundant morter, angles reforçats amb carreus i façana emblanquinada. A l’oest d’aquesta construcció hi ha una petita capella integrada a la roca natural, de plana quadrada, a la qual es pot accedir a través d’una porta de mig punt i que presenta la seva façana també emblanquinada.

Les primeres notícies sobre aquesta ermita daten de 1600 i indiquen que va ser bastida per l’ermità fra Dionís. Anteriorment la imatge era venerada a l’església parroquial. La construcció actual, però es va portar a terme el segle XIX.

Titularitat: altres

Estat de conservació: Bo.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Vessant sud de la Punta de la Senyora.

Lloc web: http://www.flix.altanet.org

Coordenades Geogràfiques G.G. (x,y): [41.271927], [0.565613]