Escuts de l'església parroquial

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Ginestar

Adreça: Plaça de l'Església, 2

Conjunt de dos escuts esculpits a la façana de l'església nova de Sant Martí, un amb el símbol de l'ordre de l'Hospital i l'altre amb el símbol de Ginestar

Tipus monument: Civil. Escut heràldic.

Estil: Barroc

Datació: Segle XVIII

Localització: Al centre del nucli històric de Ginestar, a la façana de l'Església

Són dos escuts situats a la façana principal de l'església parroquial de Sant Martí. El primer es troba just al damunt del portal d'accés a l'interior del temple. És un escut de pedra, de forma ovalada amb una gran creu de Malta gravada al centre. Al voltant de l'orla té motius vegetals a mode de fulles d'acant. El segon escut es troba a l'espai comprès entre la fornícula apetxinada que alberga la imatge de Sant Magí i la gran rosassa situada damunt seu. L'escut està situat al centre d'un frontó triangular de pedra que es sobreposa a la rosassa. L'orla presenta una forma irregular, on es troba l'emblema de la vila, una ginesta, que està delimitada per les inicials G. i A. Al voltant de l'orla hi ha diversos motius vegetals i a la part inferior es pot llegir "AÑO 1784" en molt mal estat.

L'església nova de Sant Martí fou construïda gràcies a l'impuls dels hospitalers durant el segle XVIII. Arrel d'aquest relació amb el món hospitaler es pot entendre l'existència d'un dels escuts amb la creu de Malta gravada, símbol de l'ordre de l'Hospital.

Tipus: BCIN, monument històric

Disposició: Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Data disposició: 11/10/1993

Publicació: DOGC 1807

Titularitat: privada

Bibliografia:

FUGUET SANS, J.: Templers i hospitalers, Barcelona, Dalmau, 1997-2005.

PLADEVALL I FONT, A. [coord.]: Catalunya romànica, Barcelona, Enciclopèdia Catalana S. A., 1984-1998

Ús i funció actual: Decoratiu

Adreça: Plaça de l'Església, 2

Telèfon: 977 409 005 Ajuntament