Cal Bessó o Casa Castellví

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Cases singulars

Comarca: Priorat

Municipi: Guiamets, Els

Adreça: C/ Sant Lluís, 16.

Casal situat a l'extrem septentrional del municipi. La seva data de construcció original no es coneix, però sí la reforma durant la qual es va afegir la nova façana, que va ser a començaments del segle XX, d'inspiració noucentista, el 1911.

Tipus monument: Civil. Casa.

Estil: Obra popular. Noucentisme

Datació: 1911

Localització: Es troba a l'extrem septentrional del municipi, al carrer de Sant Lluís.

Aquest edifici d'inspiració noucentista primerenca es caracteritza per la seva composició horitzontal, que es pot dividir en quatre franges: la planta baixa amb el sòcol de pedra carejada fosca, seguida del parament d'imitació de carreus fins al primer pis, que inclou la porta d'entrada i una finestra amb reixa bombada. Al primer pis, tres finestres balconeres molt amples, amb baranes de balustres, ocupen l'espai sobre un parament més clar que al pis de sota. Al segon pis s'estén una galeria de finestretes d'arc rodó amb parament de fàbrica de maó combinada amb estuc blanc. I finalment, la darrera franja horitzontal està formada per la barana del terrat, amb balustres de tant en tant interrompudes per pilastres d'obra coronades per gerros ceràmics. Al mig, un gablet curvilini emmarca l'any de construcció amb xifres romanes i l'escut de la vila dels Guiamets. El mateix 1911, l'arquitecte Josep M. Jujol va construir la font monumental del poble, commemorativa de la portada d'aigües.

No es coneix l'època original de la seva construcció. Només se sap que al 1911 es va afegir una nova façana segons les tendències de l'època, tot i que es varen mantenir alguns elements de l'antic edifici, com el voladís de la teulada. Més tard es va ampliar la porta de l'esquerra que obre el pas al garatge.

Titularitat: privada

Bibliografia:

ARNAVAT, Albert; CABRÉ, Tate: Arquitectura noucentista del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Diputació de Tarragona, 2011.

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior.

Ús i funció actual: Habitatge.

Adreça: C/ Sant Lluís, 16.

Lloc web: http://www.guiamets.altanet.org

Adreça electrònica: aj.guiamets@altanet.org