Noviciat de Nostra Senyora de la Consolació

Comarca: Baix Ebre

Municipi: Jesús

Adreça: C/ Beneficència, 2

El Noviciat de Nostra Senyora de la Consolació, està autoritzat des del 1858. Les obres van ser dirigides per l'arquitecte Agustí Bartlet, arquitecte municipal de Tortosa, el mateix que dirigí la construcció de l'actual capella els anys 1952-1957.

Tipus monument: Edifici religiós. Convent.

Estil: Darreres tendències

Datació: 1929-1979

Localització: Nucli urbà

El noviciat és un edifici religiós de planta rectangular format per diverses construccions entre les que destaca, i és més antiga, la que dóna directament a la carretera nacional. Aquest cos, de gran alçada, presenta de planta baixa i dos pisos superiors. S' observen moltes de finestres del mateix tipus, amb emmarcaments de maó, a cada un dels tres registres. Aquest edifici connecta pel carrer Misericòrdia amb un dels edificis de construcció recent, en forma de prisma rectangular. Té planta baixa i tres pisos superiors, i està bastit amb maó, sense cap element ornamental tret de la disposició de les nombroses finestres rectangulars i del curiós cornisament que dibuixa el ritme de les finestres. Més amunt d'aquest cos modern s'aixeca la capella del Noviciat, connectada amb ell i que limita pel costat esquerre el recinte, paral·lela a l'inici de l'Hospital i Llars d'Avis de la Santa Creu. Al mateix recinte es localitzen restes de l'antic claustre, actualment desaparegut. Aquestes restes són trossos dels arcs de les galeries del claustre: arcs ogivals amb columnes de suport de secció lobulada (quatre lòbuls, o el resultat de la intersecció de quatre columnes) amb uns basaments de motius vegetals i pedestal quadrat, mentre les ogives disposen de traceria senzilla i delicada amb el típic motiu ornamental de la flor de lis. El material utilitzat sembla un ciment de poca qualitat. En total, s'observen unes vint peces de diferents mides.

L'autorització per a la fundació del noviciat de la Consolació al raval de Jesús fou donada el 1858 a la mare Maria Rosa Molas, però degut a la manca de medis econòmics, les novícies van haver d'instal·lar-se a l'edifici de l'hospital de la Misericòrdia de Jesús, que dirigia també Maria Rosa Moles. L'any 1867-1868 s'adquirí un terreny proper a l'hospital per a la instal·lació del noviciat, realitzada entre 1878 i 1879, en bona part gràcies a l'ajut del bisbe de Tortosa, Dr. Vilamitjana, gran protector de la Congregació de les Germanes de la Consolació (aquest edifici tenia les dependències necessàries, destacant el claustre i la capella, sembla que d'estil neogòtic). Posteriorment es realitzaren obres d'ampliació, el 1907, el 1928 i el 1929. en aquest any es construí bona part dels edificis que encara es conserven, principalment l'edificació que corre al llarg de la carretera cap a Xerta. Les obres van ser dirigides per l'arquitecte Agustí Bartlet, arquitecte municipal de Tortosa, el mateix que dirigí la construcció de l'actual capella els anys 1952-1957. Els anys 1979-1980 es realitzen importants obres amb nous edificis.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme