Església parroquial de Sant Marc

Comarca: Montsià

Municipi: Mas de Barberans

Adreça: Plaça de l'Església, 1

Construcció acabada al segle XVIII, tot i que es tenen referències documentals del XVII. Durant les Guerres Carlines van servir de caserna i posteriorment ha funcionat com a hospital i presó. A les darreries del segle XX s'han portat a terme diferents projectes de rehabilitació.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Barroc

Datació: Segles XVIII-XIX i XX

Localització: Es troba al centre del casc urbà.

Construcció de planta rectangular amb una sola nau, capelles laterals i coberta exterior a doble vessant. La il·luminació és fa a través de les finestres situades entre les capelles i el sostre. A la façana, feta de maçoneria amb el angles reforçats amb carreus, hi ha la porta d'accés d'arc de mig punt adovellat amb imposta. Per damunt es disposa una finestra rectangular de petites dimensions i es corona amb un perfil mixtilini. A la part superior dreta s'alça el campanar amb rellotge i obertures de mig punt a totes les façanes. Es remata amb una cornisa i una barana d'obra. Està fet de maçoneria arrebossada i pintada. Les parets laterals estan bastides de carreus irregulars, reforçats per contraforts.

Església dedicada a Sant Marc  acabada l'any 1731, encara que hi ha documents on es testimonia que el 1565 es va donar permís a Miquel Lleixar per tallar la fusta per a l'església. Durant les Guerres Carlines va funcionar com a caserna militar de les tropes del General Cabrera. Posteriorment es va reaprofitar com hospital i altres vegades com a presó. L'any 1971 es va portar a terme una gran reforma. Es va eliminar un altar de la dècada dels 40 del segle XX, es va enderrocar el campanar antic per substituir-se per un de nou i la teulada que es va canviar per una de planxes de ferro. El 1995 es va realitzar una nova reforma per substituir la teulada i arranjar una mica l'interior.

Titularitat: altres

Bibliografia:

BIBLIOGRAFIA: GAVÍN, J. M.:  Inventari d'esglésies de Catalunya. Barcelona: Artestudi, 1982.

Ús i funció actual: Culte. Parròquia.

Adreça: Plaça de l'Església, 1

Telèfon: 977 739 000 (ajuntament)

Fax: 977 739 146 (ajuntament)

Lloc web: http://www.masdebarberans.net/