Ermita de la Mare de Déu de les Pinyeres

Comarca: Priorat

Municipi: Masroig, El

Adreça: Carretera d'El Masroig - El Lloar

Conjunt d'edificis on es troba l'ermita i dependències per l'ermità construïts entre els segles XII i XIII. Posteriorment, cap al segle XVIII fou reformada i rehabilitada.

Tipus monument: Religiós. Ermita.

Estil: Romànic. Barroc.

Datació: Segles XII-XIII i XVIII

Localització: A poc menys d'un quilòmetre de l'encreuament de la ctra. del Masroig i el riu Siurana.

La petita església romànica es complementa amb altres edificacions adossades que en conformen un interessant conjunt arquitectònic. El temple s'aixeca sobre una planta rectangular reforçat per carreus als angles i contraforts al costat meridional. És una ermita d'una sola nau amb quatre tramades, presbiteri aixecat i cor. La nau es cobreix amb una volta de mig punt amb llunetes. Després de la Guerra Civil es va reconstruir l'altar amb element neoclàssics i un petit cambril visitable. La façana, de gres vermell i amb una porta amb arc de mig punt, està coronada per un petit campanar d'espadanya. A banda de l'església, dins del conjunt arquitectònic es conserva la casa de l'ermità, un atri de l'ermita, annexos amb cisterna, entre d'altres.

L'edifici primigeni fou construït entre la segona meitat del segle XII i el primer terç del segle XIII i era dedicat com a temple parroquial al poble de Les Pinyeres. El poble fou abandonat en un moment indeterminat i l'ermita també caigué en desús. Durant el segle XVIII fou reconstruït en un estil barroc tardà propi de la comarca i fou convertit en ermita. Fins al segle XVIII hi vivia un ermità. Al 1936, durant la Guerra Civil, l'ermita fou confiscada, i el 1986 s'hi feren obres de consolidació. La talla titular, policromada del segle XVII, es conserva ara al Masroig, mentre que una rèplica idèntica presideix el santuari. S'hi celebren aplecs el dissabte després de Pasqua i cada 11 de setembre des del 1977.

Tipus: Pla d'ordenació

Disposició: Consta inscrit al dins del document de les Normes de Planejament del Municipi del Masroig com bé que s'hauria de protegir.

Data disposició: 26/07/2010

Titularitat: privada

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior

Ús i funció actual: Ermita. Culte.

Adreça: Carretera d'El Masroig - El Lloar

Lloc web: http://www.masroig.altanet.org