Fortalesa i botiga del blat de Barcelona, de Miramar

Comarca: Baix Camp

Municipi: Mont-roig del Camp i Miami

Adreça: Partida de Miramar

Restes del despoblat de Miramar, situat entre la punta de la Porquerola i la Punta dels Punyals. Va pertànyer a la ciutat de Barcelona, com a punt fort per assegurar el trànsit del blat.

Tipus monument: Militar. Castell

Estil: Obra popular

Datació: Segle XV

Localització: A la costa, a la partida de Miramar

Restes de l'edificació feta cap al 1406, que el 1613 és anomenada castell. Es troba situada entre les puntes dels Penyals i Porquerola, a llevant de l'Hospitalet de l'Infant. Enmig de les ruïnes, es poden veure grans murs de paredat amb reforços de carreus. Pels voltants, s'han trobat restes d'època romana.

Despoblat del municipi de Mont-Roig del Camp, de gran interès històric. El lloc va ser adquirit els primers anys del segle XV pel municipi de Barcelona , juntament amb altres damunt l'Ebre, per tal de construir una ruta que assegurés a la ciutat el proveïment del blat que baixava per l'Ebre. A Miramar es va construir una botiga, de la qual queden restes, per a emmagatzemar el blat que arribava en carros des de Barcelona (terme de Tivissa) i que esperava ser carregat en naus vers Barcelona. La botiga estava formada per un casal fortificat, sitges, una torre de defensa i un nucli de població petit. L'any 1408, el procurador general de l'arquebisbe de Tarragona va donar avís als nuclis costaners que s'havien albirat vuit naus corsàries. Aquest avís no va arribar a temps a Miramar i els corsaris la van destruir i van agafar com a hostatges la majoria dels seus habitants.. La Comuna del Camp va haver de pagar 2000 lliures per rescatar als captius. A la fi del segle XV, el camí i les instal·lacions de Miramar van ser abandonats definitivament. Posteriorment, ha estat incorporat al complex turístic de la Costa Daurada, amb la urbanització Pins de Miramar.

Tipus: BCIN

Disposició: Decret

Data disposició: 22/04/1949

Publicació: BOE 05/05/1949

Titularitat: publica

Estat de conservació: Dolent

Bibliografia:

RIBA, F., Història de Mont-Roig del Camp, Centre d'Estudis Comarcals Josep Iglésies, Reus, 1991.

Ús i funció actual: En desús

Adreça: Partida de Miramar

Lloc web: http://www.mont-roigmiami.cat/