Convent de la Mare de Déu de la Serra

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Montblanc

Adreça: Plaça de la Serra, s/n

Antic Convent de monges Clarisses, construït al segle XIV. Actualment convertit en Santuari. El temple que hom pot apreciar actualment és d'estil gòtic, molt senzill, amb capelles laterals com les de Santa Llúcia o de Santa Clara. Hi han diversos sepulcres de les primeres abadesses del convent. Al segle XV, fou el segon santuari amb més peregrins de Catalunya, després del de Montserrat. El convent de clarisses era el sisè més antic de Catalunya. S'hi venera la Mare de Déu de la Serra.

Tipus monument: Edifici religiós. Santuari

Estil: Gòtic

Datació: Segles XIII-XIV. Amb moltes reformes posteriors.

Localització: El Santuari està al capdamunt del turó de La Serra, extramurs, a ponent de la vila.

Cal destacar del convent la seva església, gòtica en línies generals però molt modificada. La capella del Sant Sepulcre data del 1528 i guardava el grup del Sant enterrament, que es va perdre el 1823. Ara hi ha un jacent de Crist del 1950. La capella major és també moderna, amb pintures murals d'Ismael Balanyà (1956). Al cambril es conserva la imatge de la Mare de Déu, que hom creu que va ser la que va portar la princesa Làscaris, que el 1826 i 1835 va patir desperfectes i que fou restaurada el 1841 i encara en èpoques posteriors. A l'església també es conserva la Creu verda, una bella creu de terme del segle XIII. Conté una sèrie de sepulcres gòtics.

Al costat de l'altar major hi ha la Creu Verda (o de les Virtuts). És una creu de terme del segle XII, molt venerada. És romànica, de jaspi verd, amb una petita imatge de la Verge Maria (35 cm) encastada a la part central. Té 118 cm i la part superior de fusta és més recent ja que fou mutilada al segle XIX. La imatge de la Mare de Déu de la Serra es troba en un cambril darrere l'altar major. S'hi accedeix per unes escales construïdes als laterals del santuari. La imatge és una talla gòtica d'alabastre policromada del segle XIII, probablement d'origen italià. Mostra la Mare de Déu a mida real (175 cm i 371 kg). Fou coronada canònicament el 1906 i d'aleshores ençà cada 25 anys se celebra una festa de commemoració extraordinària al poble de Montblanc. Està custodiada per 4 imatges de dones bíbliques: Raquel, Esther, Rebeca i Judit. La paret de darrere l'altar major està pintada al segle XX, ja que a la Guerra Civil va quedar totalment malmesa. S'hi pot observar diverses imatges de la vida de Maria; la presentació al temple, l'Anunciació, la visita a Elisabet i el naixement de Jesús. A la part baixa hi han representades les muralles de Montblanc amb diversos devots de la Verge. El 2006 es va presentar la Imatge Petita de la Verge. Anteriorment n'hi havia una d'alabastre del segle XVII de mig metre, però que es va perdre durant la Guerra Civil. A l'exterior del Santuari hi ha una bonica plaça amb bancs i una font.

El 1296 municipi de Montblanc, a petició de Jaume II el Just, va cedir a la princesa Irene Làscaris un turó situat a ponent de la ciutat, on ja hi havia una ermita, amb la finalitat de fundar en aquest indret un monestir de clarisses. La mateixa corona va finançar la construcció de l'establiment monàstic, a més d'atorgar-li altres béns i drets, i el 1365 el bisbe Pere de Tarragona va poder consagrar la nova església.Molt aviat el lloc va anar prenent popularitat i va esdevenir un centre d'atracció dels devots de la Mare de Déu de la Serra. A mitjan de segle XIV s'hi va bastir en un hospital per atendre els visitants. A mitjan del segle XV la Serra fou assaltat i la comunitat es dispersà. Es va refundar el 1463. El 1594 va acollir unes monges de Santa Elisabet de Barcelona. Aquesta època d'esplendor es va allargar durant els segles XVII i XVIII, època en que es van portar a terme profundes reformes a l'establiment, com ara el cambril i els esgrafiats de la façana. Al segle XIX es produïren una sèrie d'infortunis: La Guerra del Francès va comportar l'abandó del convent (1810) i el desplaçament de la imatge de la Mare de Déu a Santa Maria de Montblanc. El 1811 el lloc es va utilitzar com caserna de les tropes franceses. El 1813 retornaren les monges, tot i que no es pogueren instal·lar fins que el lloc es va restaurar, el 1815. L'any següent hi retornà la imatge. Una nova expulsió de la comunitat es produí el 1822-23, quan el convent fou ocupat pels miquelets, i el 1826, quan va quedar malmesa la imatge de la Mare de Déu. Amb l'exclaustració de 1835 va quedar altre cop abandonat. Es restauraren els edificis entre el 1853 i 1855. Una nova exclaustració tingué lloc el 1936, amb la Guerra Civil que va mantenir la comunitat fora del lloc fins el 1939. Degut a la poca vitalitat de la comunitat i l'elevada edat de les quatre monges que hi havia, el 2008 es va clausurar, desplaçant-se a Reus.

Titularitat: altres

Bibliografia:

SERRA, Gabriel: El Monestir de la Mare de Déu de la Serra de Montblanc. Centre d’Estudis de la Conca de Barberà. Montblanc, 1996
CONEJO DA PENA,
Antoni: L’art gòtic a Catalunya. Arquitectura I. Catedrals, monestirs i altres edificis religiosos I. Enciclopèdia Catalana. Barcelona, 2002

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Plaça de la Serra, s/n