Església de Santa Maria la Major

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Montblanc

Adreça: Plaça de Santa Maria

Aquesta església, situada en la part més elevada del casc antic de la vila, es va començar a construir el segle XIV, damunt d'un temple romànica anterior. A causa de les guerres i la pesta negra del segle XV es va quedar inacabada. Al segle XVII es realitza una nova façana d'estil barroc, substituint l'original gòtica que es va destruir durant la Guerra dels Segadors.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Gòtic. Barroc.

Datació: Segles XIV-XVII.

Localització: Nucli històric de Montblanc.

L’església es compon d’una ampla nau, amb capelles laterals aprofitant els espais entre els contraforts, i absis pentagonal també amb capelles. La nau està coberta actualment per cinc trams, tot i que estaven projectats més, coberts amb volta de creueria. Els dos primers trams començant des de la capçalera tenen capelles laterals. El tercer i el quart del costat sud corresponen al vestíbul d’entrada, cobert amb una volta de creueria bastant rebaixada per damunt de la qual es situa l’orgue. Les capelles laterals estan cobertes amb volta de creuria aproximadament a la meitat de l’altura de la nau, per deixar espais a la part superior a grans finestrals gòtics on es representen els misteris del Rosari. Hi destaca la capella del Santíssim, al costat nord, construïda al s. XVIII. També en aquest costat de l’església, es troba el campanar de planta octogonal i escala de cargol. A l’interior hi destaca l’altar major, obra de Josep Mº Camps, la imatge de fusta policromada de la Mare de Déu del Cor (XVI), el retaule de Sant Bernat i Sant Bernabé (XIV), de pedra policromada, atribuït a Guillem Timor, i l’orgue de fusta barroc (1607), un dels més importants de Catalunya. També trobem un retaule de Santa Anna (XIV-XVI) i uns fragments de retaule del s. XVIII d’estil barroc. De l’exterior el que més crida l’atenció és la façana actual, construïda a la segona meitat del s. XVII en estil barroc classicista, encara hereva del Renaixement, que es divideix en dos cossos. El primer, que descansa sobre un plint recorregut decorat amb cares de lleó, està format per sis columnes d’ordre corinti amb el seu corresponen entaulament, molt ornamentat, amb el cos central emmarcant la porta principal y la resta sobresortint amb formes angulars. El segon pis presenta les mateixes característiques, però d’unes dimensions molt més reduïdes i amb una ornamentació més austera. Per damunt de tot s’observa l’escut de la vila flanquejat per dos lleons. A l’espai triangular  damunt de la porta principal de mig punt es troba la Mare de Déu entre dos àngels. Les fornícules situades entre les diferents columnes s’han decorat amb imatges dels apòstols amb la figura de Déu a la imatge central.

Aquest edifici es va començar a construir el segle XIV, sota la direcció de Reinard Fonoll, introductor del gòtic flamíger a Catalunya i autor del claustre de Santes Creus, damunt de l’església anterior d’estil romànic que havia quedat petita. Aquesta obra va ser edificada gràcies als ajuts dels reis i altres nobles. Al segle XV, a causa de les guerres i la pesta negra es va interrompre la seva construcció que no fou mai represa. No es va poder alçar el campanar i la nau va restar més curta del que s’havia previst. El 1528 es va fer la segona consagració. Durant la guerra dels Segadors es va destruir la façana gòtica original. L’actual va se bastida poc després, el segle XVII, i és d’estil barroc. El segle XVII es va construir la capella de Santíssim.

Tipus: BCIN, Monument històric.

Disposició: Acord Govern Generalitat.

Data disposició: 23/03/1993

Publicació: DOGC 21/04/1993

Titularitat: altres

Estat de conservació: Bo.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: Culte. Parròquia.

Adreça: Plaça de Santa Maria

Telèfon: 977 860 009 - 977 860 012 (Ajuntament)

Fax: 977 862 802 (Ajuntament)

Lloc web: http://patrimoni.serviconca.org/monuments/detall.php?id=1464