Molí de la Volta i Molí Xiquet (Molins de la Vila)

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Molins

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Montblanc

Adreça: Molins de la Vila

Aquestes dues edificacions corresponen a dos dels molins fariners d'època medieval situats a les afores de Montblanc, a prop de la confluència dels rius Francolí i Anguera. Aquest és l'indret on, inialment, es va establir la població de Duesaigües, origen de la vila de Montblanc.

Tipus monument: Industrial. Molí.

Estil: Gòtic.

Datació: Segle XIII

Localització: Es situen a les afores del municipi, en un camí que surt de la carretera de Prenafeta, entre el riu Francolí i l'Anguera.

El molí Gran o de la Volta encara conserva quatre moles de sistema hidràulic en un espai rectangular format per gruixuts mur de pedra. L’accés es fa per una porta adovellada de mig punt. A l’interior hi ha una altra de petites dimensions d’època posterior que dona a un magatzem sense sostre. Al mur est hi ha quatre obertures molt estretes en forma d’espitllera. En un nivell superior també es conserva la bassa, construïda amb maçoneria, per un costat, i excavada en un terreny argilós, per l’altra. Rep l’aigua del riu Francolí i desguassa a l’Anguera. Consta amb quatre pous de pressió per on baixa l’aigua que actua sobre les turbines de sota el molí. A la part inferior es troben els desguassos de volta plana i arcs apuntats a la sortida. En relació a l’altra molí, el Xiquet, es situa a la vora mateix del riu Anguera i ha sofert diverses destrosses al llarg de la història a causa de les freqüents riades. Només es conserva la planta, l’arrencament de dos arcs de diafragma, dos molins, dos cacaus i dos desguassos amb volta.

El lloc on s’ubiquen els molins es coneix amb el nom de Vilasalva i està documentat des de l’any 1155 quan el comte de Barcelona Ramon Berenguer IV concedeix una carta de població a Pere Berenguer de Vilafranca. Posteriorment, el rei Alfons I, amb una nova carta de població, decideix traslladà la vila a l’altra banda del riu i l’anomena Montblanc. Els molins des de la seva construcció al segle XIII fins a la guerra dels Segadors van ser propietat del comú. Després es van vendre a la comunitat de Preveres que el 1848 arrendà els molins a Baltasar Pedrol i Anton Casanovas. A finals del s. XVIII estaven derruïts i funcionaven parcialment. Finalment a mitjans del s. XIX un fort aiguat els enrunar definitivament. Actualment el conjunt s’ha transformat en una secció del Museu Comarcal de la Conca de Barberà i mostra als visitants com es mol el gra.

Tipus: BCIN, monument històric.

Disposició: Acord Comissió Govern.

Data disposició: 22/07/2003

Publicació: DOGC 23/09/2003

Titularitat: publica

Estat de conservació: Mitjà.

Ús i funció actual: Museu.

Adreça: Molins de la Vila

Telèfon: 977 860 009 Ajuntament