Centre històric de Montbrió del Camp

Comarca: Baix Camp

Municipi: Montbrió del Camp

Adreça: Plaça de la Vila

Conjunt històric de la població, l'origen del qual se situa al segle XII i que va aconseguir el títol de vila el 1622.

Tipus monument: Casc Antic

Estil: Obra popular

Datació: Segles XII-XX

Localització: Nucli històric Montbrió del Camp

Municipi situat entre les rieres de Riudecanyes i d'Alforja. La vila, emplaçada al mig de la plana, és un bon exemple de vila closa d'època romànica, regular i planificada. El nucli més antic del poble és a la Closa, a l'entrada de la qual el carrer passa sota una torre medieval incorporada a l'Ajuntament. La vila va estar emmurallada el segle XIV, agafant després un perímetre més ampli. La pròpia torre de l'església, elevada alguns pisos més com a campanar, és una de les muralles. A la plaça de la Vila són de destacar l'edifici de l'Ajuntament, de cap el 1600; la casa de Bargalló (segle XVII); la casa de Blai o cal Blay (segle XVIII); Cal Recó (segle XVII); l'antic palau dels marquesos de l'Olivar, avui col·legi de les Monges Carmelites, i la casa del Pelegrí, del segle XIX, amb mobiliari interessant i lloc d'exposicions. Al carrer de la Riera, núm. 18, hi ha la casa Reverter, d'estil modernista. Al carrer Major trobem la casa de Flarès, del 1797, i la casa de Salas, del segle XVIII. Al carrer del Rec núm. 29 hi ha Cal Apotecari i al núm. 6 Cal Vidal, ambdues del segle XVIII. Al carrer Nou núm. 44 cal destacar Cal Figuerola, edifici reformat en estil neo-barroc, a la postguerra. La Residència es va construir a partir d'uns edificis de finals del segle passat, com és l'Hort de Figuerola, fet entre 1843 i 1943.

Fou repoblada a la segona meitat del segle XII per Guillem de Jorba i pertanyé a la Comuna del Camp de Tarragona. Formà part del terme de Cambrils i el 1449 esdevingué, igualment com aquesta vila, carrer de Barcelona. El 1622 rebé el títol de vila i s'independitzà de Cambrils.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC 15/12/1982

Titularitat: publica

Bibliografia:

RIBAS, M., Història de Montbrió del Camp, Centre d'Estudis Comarcals Josep Iglésies, Reus, 1990-1991.

Ús i funció actual: Espais de comunicació

Adreça: Plaça de la Vila

Telèfon: 977 82 60 10 (Ajuntament)

Fax: 977 82 65 02 (Ajuntament)