Santuari de la Mare de Déu de Montserrat

Comarca: Alt Camp

Municipi: Montferri

Adreça: Partida Corralot.

Ermita d'estil modernista, projectada per l'arquitecte Josep Maria Jujol, que reprodueix en la seva arquitectura les muntanyes de Montserrat.

Tipus monument: Edifici de culte. Ermita

Estil: Modernista

Datació: 1926-1931 i 1984-1999

Localització: Des de la rotonda d'accés a Montferri surt una carretera que porta a l'ermita Al nord-est del nucli urbà de Montferri, a uns 380 m.

Els pagesos de Montferri han fabricat, des de l'inici, totes les peces per a la construccció d'aquesta arquitectura amb grava del riu Gaià barrejada amb ciment. La primera peça és un bloc de 30x15x5, la segona peça un totxo de 30x15x5, la tercera peça una rajola de 20x10 barreja d'arena, escòria del carbó cremat a les màquines de tren i ciment. Aquesta peça, petita i lleugera, s'ha utilitzat per fer les voltes. La quarta peça, una gelosia dissenyada pel mateix Jujol, consisteix en un cor dintre d'un triangle, sis cors que en forma de rodona formen la rosassa per al tancat dels finestrals de forma parabòlica que formen el perímetre. Es produeix, així, un joc de llums i colors molt interessant per l'ambient d'aquest volum arquitectònic.

L'última peça és un bloc corbat de 50x15x10 cm per aconseguir les formes arrodonides de l'agulla central dedicada al Crist, que culmina amb una creu cimera de ferro que pesa gairebé 500 quilos. És giratòria, com un penell, i se situa sempre en direcció del vent a 33 metres de la base d'aquest Santuari, com 33 anys era l'edat de Crist a la Creu. La planta té forma de vaixell orientat cap a Montserrat. Tota l'estructura està formada per arcs parabòlics (anomenats cadenaris pels modernistes) sense que hi intervingui cap paret. Hi ha dos eixos d'asimetria: un que va d'una porta lateral a l'altra, i l'altre que va del mig de la porta principal d'entrada fins al centre de la proa del vaixell.

Com a conseqüència del primer eix, tenim dues semicúpules simètriques i, com a conseqüència del segon eix, una sèrie d'arcbotants a les petites naus laterals que juguen com a contraforts per assegurar l'equilibri de la nau central, ja que es tracta d'una construcció molt atrevida, amb molt poca base (260 m²) x 33 metres d'alçada, en un lloc ja molt alt: la cresta del turó. La part central està pensada com un castell dels xiquets de Valls, amb dos elements essencials: 4 pilars formats en sis blocs en forma d'estrella cada un, sobre els quals trobem vuit segments d'arc parabòlic o cadenari tensats que carreguen el pes de l'agulla central dedicada al Crist. I quatre segments d'arc cadenaris naturals que n'asseguren l'equilibri. El cambril està pensat com a Montserrat, amb escala a la dreta i a l'esquerra per pujar i baixar a saludar la Moreneta. La planta del cambril és un polígon octogonal. El trespol del cambril està sostingut per un encreuament d'arcs que formen una estrella ovalada de 8 puntes. L'encreuament d'aquests arcs ofereix una forma d'inspiració mossàrab que es pot contemplar a les fotografies de molts llibres que parlen de l'arquitectura d'en Jujol. El pis de la Moreneta té també com a planta un polígon octogonal, sobre el qual hi trobem 8 segments d'arcs parabòlics que formen una estrella irregular de 8 puntes que és la base de la llanterna arquitectònica construïda amb un joc de blocs i totxos que culminen formant una creu. Les tres portes sota el cambril són de ferro forjat. També ho són les baranes per pujar-hi, còpia idèntica d'unes baranes de forja del mateix Jujol. El medalló de trencadissa de ceràmica que trobem a la part interior més alta de l'agulla és d'un autor dels nostres dies: presenta l'anyell dret i degollat de l'apocalipsis sobre la creu de fons. Sobre les voltes exteriors hi trobem la imitació de les formes de les roques de les muntanyes de Montserrat. També hi destaquen diverses creus de ferro forjat que alternen amb formes vegetals també de forja. S'hi van instal·lar quatre campanes: la Montserrat, la Cristina, la Clara i la Ressurecció. Pesen uns 3.500 kg i estan instal·lades en una torre de 20 metres d'alçada.

Al Santuari de la Mare de Déu de Montserrat, de Montferri, Josep M. Jujol va voler aixecar una obra molt lligada a la terra, per la seva textura i al cel, pel seu misticisme. Volia que representés els elements naturals de la muntanya sagrada –i per això els nervis dels 42 pilars suggereixen les serres montserratines, les seves 33 cúpules els cimals i, al seu redòs, s’hi troba la cova. La idea va partir del jesuïta Daniel M. Vives, la família del qual va cedir el terreny, batejat com a Montferri pels romans, i tant ell com Jujol i el poble sencer s’hi van entusiasmar. Per això quan l’any 1939, per falta de recursos i mort el pare Vives, Jujol es va haver d’acomiadar de les obres inacabades, hom diu que va trencar en un plor inconsolable. L’any 1984 el llavors alcalde, Joan M. Jané, el seu germà Josep M. missioner combonià, i de nou tot el poble, van reempendre el projecte amb l’ajut dels arquitectes Joan Bassegoda Nonell i Jos Tomlow i de l’enginyer Josep M. Llauradó. L’obra va ser acabada l’any 1999.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme

Data disposició: 08/11/2007

Publicació: DOGC, 5084, 05/03/2008

Titularitat: altres

Bibliografia:

El Santuari de Montferri Nostra Moreneta al Camp de Tarragona, Montferri: 1929.

Gran Geografia Comarcal de Catalunya,. Barcelona: Fund. Enciclopèdia Catalana, 1982.

La arquitectura de J.M. Jujol, Barcelona: La Gaya Ciencia, 1974.

Guia de Montferri, Tarragona: Diputació Provincial, 1983.

ARNAVAT, Albert. CABRÉ, Tate: Arquitectura modernista del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Diputació de Tarragona, 2011.

Condicions de visita: Concertada

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Partida Corralot.

Telèfon: 977 620 377 (ajuntament) / 686 763 239 (per concertar visites)