Església nova de Sant Miquel

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Esglésies

Comarca: Baix Penedès

Municipi: Montmell, El

Adreça: Camí de la Juncosa a Cal Ferrer i a Sant Marc.

L'església nova va ser construïda a finals del segle XVI als peus del castell, de difícil accés, on hi havia l'església vella.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Obra popular.

Datació: Segle XVI-XVII.

Localització: Camí de la Juncosa a Cal Ferrer i a Sant Marc.

La nova església de Sant Miquel és un edifici de tres naus amb campanar de torre i portal adovellat de punt rodó. La façana té una portalada d'arc de mig punt fet amb dovelles de pedra que es conserva encara força bé, amb una rosassa a la part de dalt hi ha i, a la dreta, una torre amb finestres de mig punt que li dóna un cert caire defensiu a la construcció. L'interior és molt enderrocat, però hi veiem encara una nau central separada de les dues laterals per arcs de mig punt. Al peu de l'església hi ha un arc escarser sobre el qual s'observen restes del cor i la inscripció "1598". A la capçalera de l'església, darrera el destruït altar, hi ha una espitllera que deixa entrar la llum. Al seu voltant hi ha restes del que va ser un petit nucli de poblament agrupat a l'entorn de l'església.

L'església nova de Sant Miquel fou consagrada el 1598 en substitució de l'antiga (església romànica de Sant Miquel), quan a molts ja el resultava incòmode d'enfilar-se tan amunt. D'aquesta església en parla l'Arxiu Diocesà de Barcelona sota el nom de "Sancti Michaelis de monte Macello-Munt-Mael". També és mencionada per Antonio Campillo en el volum V del seu "Speculum Titulorum Ecclesiasticorum". L'església fou abandonada en temps de la Guerra Civil, l'any 1936, i a partir d'aquest any es va enderrocar molt. Hi ha notícies orals d'un retaule gòtic, avui desaparegut.

Titularitat: privada

Estat de conservació: Dolent.

Accés: Difícil.

Ús i funció actual: Culte. Església.

Adreça: Camí de la Juncosa a Cal Ferrer i a Sant Marc.

Telèfon: 977 688 429 Ajuntament.

Fax: 977 688 410 Ajuntament.

Lloc web: http://www.elmontmell.cat/

Adreça electrònica: ajuntament@elmontmell.cat