La Casa Gran de Can Ferrer de la Cogullada

Comarca: Baix Penedès

Municipi: Montmell, El

Adreça: Can Ferrer de la Cogullada

El poble de Can Ferrer consta de quinze o vint cases disposades vora la carretera. La casa mare de Can Ferrer és la gran masia que ha donat nom al lloc Can Ferrer de la Cogullada, que es potser la casa pairal més gran de tot el terme.

Tipus monument: Residencial. Habitatge.

Estil: Obra popular.

Datació: Segles XVIII i XIX.

Localització: Nucli històric de Can Ferrer de la Cogullada.

Casa pairal situada en un extrem del poblet. Actualment està molt modificada i serveix de desembaràs. A l'entrada, sobre el portal d'accés al baluard hi ha la data de 1809, tot i que la llinda de la casa té inscrita la data 1702. A l'interior cal ressaltar una sèrie de pintures sobre la paret: una a l'entrada i dins d'una petita volta, que representa a Sant Lluís amb un nen, datada el 1831; l'altra és a l'antic menjador i representa a la Mare de Déu del Roser amb una santa i Sant Lluís. En una dependència adossada a la casa es troba el celler, potser la part menys modificada de tota la construcció. Allà destaquen uns grans arcs de mig punt i un arc escarser.

Les notícies històriques de la Casa Gran són escasses. Els actuals propietaris van comprar la casa als anys 60 als “mallorquins” (una família de Mallorca). En el segle XIX la casa i totes les seves propietats eren propietat del bisbe de Vic Torras i Bages. Per altra banda i al ser encara coneguda pel nom de Can Ferrer, pot haver-hi certa relació amb la casa pairal dels Ferrer que nomena un fogatjament del 1553. És probable que el poble s'originés a partir de la Casa Gran quan algun dels seus propietaris construí cases pels parcers o bé els hi donà terres per conrear-les.

Titularitat: privada

Estat de conservació: Dolent.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: Magatzem.

Adreça: Can Ferrer de la Cogullada

Telèfon: 977 688 429 Ajuntament.

Fax: 977 688 410 Ajuntament.

Lloc web: http://www.elmontmell.cat/

Adreça electrònica: ajuntament@elmontmell.cat