Casa de Ramon de Montagut, Comte de Cervià

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Móra d'Ebre

Adreça: Plaça de Dalt, 2

Casa cantonera de planta baixa, primer pis i golfes que conserva a la façana un escut en pedra de la família de Montagut datat al segle XVIII.

Tipus monument: Edifici civil. Habitatge particular.

Estil: Obra popular

Datació: Segles XVIII - XIX

Localització: Dins del nucli urbà de Móra d'Ebre

És un edifici cantoner aixecat sobre una planta aproximadament rectangular amb jardí a la part posterior de l'habitatge. Està cobert majoritàriament per una coberta de dues vessants, una part amb terrat i un llanternó vuitavat que sobresurt de la teulada. Es distribueix en planta baixa, primer pis i golfes. A la façana principal es troba la porta d'accés a l'edifici, amb un arc de mig punt adovellat amb brancals bastits amb carreus ben desbastats. A la mateixa façana hi ha altres portals rectangulars que donen accés a botigues i comerços independents. Al primer pis de la façana hi ha cinc balcons exempts amb llosanes motllurades i finestrals rectangulars. A les golfes, les finestres són petites rectangulars, excepte tres obertures d'arc de mig punt situades a la cantonada. Al centre de la façana, a l'alçada del primer pis hi ha un escut de pedra.

La casa de Montagut fou una de les dotze cases ennoblides l'any 1135 pel sobirà de Navarra, García Ramires. Amb anterioritat, Domènec de Montagut va acompanyar a Sanç Ramires, rei d'Aragó, quan amb Sanç de Navarra es disposava a conquerir la part d'Aragó i de Catalunya en mans sarraïnes. Amb aquesta acció, els Montagut foren recompensats amb concessions a Móra d'Ebre. El 1148 Sanç de Montagut va acompanyar a Ramon Berenguer IV a la conquesta de Tortosa. Pere I va donar la ciutat de Tortosa i el castell de la Suda a Fra Pere de Montagut, Mestre de Provença i Hispania.

Titularitat: privada

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior

Ús i funció actual: Edifici civil. Habitatge particular

Observacions:

També es coneix com Casa de Ramon de Montagut de l'Era.

Adreça: Plaça de Dalt, 2

Telèfon: 977 400 012