Abric Barranc de l'Àguila III

Comarca: Priorat

Municipi: Morera de Montsant, La

Adreça: Barranc de Santa Llúcia

El jaciment de l'abric barranc de l'Àguila III conserva fragments de pintures que es troben en procés d'inscripció al registre de BCINS i a l'expedient d'ampliació ARAMPI que s'ha de presentar a l'UNESCO.

Tipus monument: Abric amb pintures rupestres.

Datació: Neolític

Localització: El jaciment es troba situat a uns 2.7Km de la Cartoixa d'Escala Dei, tocant al barranc de Santa Llúcia.

Actualment, només s'han conservat 50cm de pintura, protegida per una petita visera. El jaciment ens mostra quatre figures ben diferenciades. La primera figura presenta restes de pigments i es localitza a l'esquerra del grup de pintures. No es pot veure amb claredat el motiu representat pel mal estat de conservació. La segona figura està situada per sota i al dreta de la primer figura. Degut al mal estat de conservació no es distingeix clarament el motiu, però sembla un quadrúpede. La tercera, figura situada sobre la segona figura, ens mostra un tronc, restes d'un cap i possiblement una cama. El estat de conservació és dolent. La quarta figura es localitza a la dreta de la tercera figura i el seu estat de conservació es dolent. El traç de la figura és molt lineal i fa pensar que es tracti d'una figura molt moderna. El conjunt de pintures Abric Barranc de l'Àguila III, només ens mostra restes de fragments de pintura i no ens deixa veure cap motiu evident. Segurament, la situació i el suport, han motivat la pèrdua del mural.

Els escaladors i estudiosos Juan Antoni Serrano i Laura Martínez són els descobridors de les pintures.

Tipus: Bé Cultural d'Interès Nacional-Zona Arqueològica

Disposició: Ley 6/85, de 25 de junio, del Patrimonio Histórico Español. Llei 9/93, de 30 de setembre, del Patrimoni Cultural Català. Patrimoni Mundial. UNESCO, desembre 1998.

Data disposició: 25/06/1985

Publicació: DOGC 1807 d'11/10/1993 i BOE 29/06/1985.

Titularitat: publica

Estat de conservació: Dolent

Bibliografia:

ALMAGRO, M. A.:El covacho con pinturas rupestres de Cogul (Lérida). Lleida. Institut d'Estudis Ilerdencs. 1952.

CABRÉ, J.A.:El arte rupestre en España. Madrid. 1915.

VIÑAS, R. [et al.]. Nous conjunts de pintures rupestres a les Muntanyes de Prades i el Montsant. Abrics del Grau dels Masets III i Escaladei (Cornudella i la Morera de Montsant, Tarragona). A: Aplec de Treballs. Montblanc .2007, p.23-30.

SARRIÀ BOSCOVICH, E. :Memòria documentació pintures rupestres. Grup de Pintures Morera del Montsant, Tarragona. Escala-Dei II. Febrer 2009.

Accés: Difícil

Ús i funció actual: Jaciment arqueològic.

Observacions:

El jaciment ha passat per un procés de documentació exhaustiva de protecció i conservació i per fornir l'expedient per a la seva inscripció al registre de BCINS i a l'expedient d'ampliació ARAMPI que s'ha de presentar a la UNESCO.

El jaciment també rep el nom de Escala Dei III.

Adreça: Barranc de Santa Llúcia

Telèfon: 977 827 112 Ajuntament

Fax: 977 827 112 Ajuntament

Lloc web: http://invarque.cultura.gencat.cat/FitxaGeneral?index=2&consulta=MSUxK0FicmljIGRlIGwnw4BndWlsYSBJJTIrLTEl&codi=19441